הילד אלכס הרשאפט ואימו חיו תחת זהות בדויה והתחזו לנוצרים

2119

בשנת 1940, המשטר הנאצי העביר את כל היהודים בוורשה לגטו ורשה, בו רק ליהודים הותר לגור. כשאלכס  הרשפאט, ילד בן 6 ,  עבר עם הוריו, סבו וסבתו למתחם הגטו, גם יוליאנה, עובדת משק הבית הרוסייה שהייתה להם כבת משפחה, עברה איתם בזכות אישור שהייה מיוחד אותו הצליחה להשיג מגורמים רוסיים.

באקציות הגדולות שנערכו בשנת 1942, הצליחו בני המשפחה להתחבא במשך שעות בארון קיר שהיה מוסתר מאחורי ארון בגדים. משום ההמתנה הממושכת בארון, חלק מבני המשפחה עשו את צורכיהם בבגדיהם, דבר שהקשה עוד יותר על הנשימה בחלל הסגור והצפוף. אף על פי שהגרמנים הסתובבו בדירה במרחק מטרים ספורים מהם, משפחת הרשאפט לא נחשפה משום שהצליחה לשמור על "דממת אלחוט".

הימצאותה של יוליאנה בגטו ורשה החלה לסכן את חייה מאוד, ומשפחת הרשאפט דרשה ממנה לעזוב. יוליאנה הסכימה בתנאי שתתחזה לאימו של אלכס ותבריח אותו מהגטו על מנת להציל את חייו. המשפחה הסכימה, ויוליאנה הבריחה את אלכס לבית דודתו (שהתגוררה מחוץ לגטו משום שהשלטון הגרמני חשב אותה בטעות לנוצריה), ומאז נעלמו עקבותיה. ייתכן כי נרצחה בגין הברחת יהודי מהגטו.

לאחר מספר ימים, הצליחו אביו ואמו להצטרף אליו, והחליטו שאביו יגור בנפרד על מנת להקטין את הסיכוי להיתפס. במשך שנתיים וחצי, עד לסיום המלחמה, אלכס ואימו חיו תחת זהות בדויה והתחזו לנוצרים. הם שינו את מיקומם מספר פעמים בהתאם לרמת החשד שהם עוררו. אימו נהגה לקנות בגדים משומשים בשוק בוורשה, אותם כיבסה, תיקנה ומכרה מדלת לדלת עבור מזון.

באוגוסט 1944, בעקבות מרד גטו ורשה, נפרדה דרכם של אלכס ואימו. אימו נשלחה למחנה עבודה ואלכס נשלח לבית יתומים.

לאחר המלחמה, בשנת 1945, אימו מצאה אותו והשיבה אותו אליה. בזכות קשריה, הצליחו השניים להגר לאיטליה, בה שהו חמש שנים במחנה פליטים. בשנת 1951, היגר אלכס לארצות הברית. אימו עלתה לישראל והתגוררה בה עד מותה בשנת 1996. אביו, סבו וסבתו ויתר בני משפחתו המורחבת נספו בשואה.

למידע נוסף על המדען אלכס הרשאפט

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *