הקוויקרים והילדים היהודים בשואה

2258

הזרוע האמריקאית של המערכת הקווייקרית להושטת הסיוע הוקמה ב–1917 בשם   American Friends Service Committee,  או AFSC יחד עם שותפיו הבריטים, הארגון זכה בפרס נובל לשלום בשנת 1947, כאות הוקרה לפעילות ההומניטרית של הקווייקרים בכלל ולפעולות ההצלה של הארגון במלחמת העולם השנייה בפרט. בניגוד לרוב הארגונים הנוצריים, שטיפלו בעיקר בנוצרים, הקווייקרים לא בררו את דת הנרדפים, והפכו לאחד הארגונים הלא־נוצריים הפעילים ביותר בהצלת יהודים.

הזרוע הבריטית של הקווייקרים מילאה תפקיד מוביל בקינדרטרנספורט הידוע, שבמסגרתו חולצו כ–12 אלף ילדים יהודים מאזורים שבשליטת הנאצים ושוכנו לבטח בבריטניה, עד שהמבצע נפסק עם פרוץ המלחמה. הזרוע האמריקאית נכנסה לפעולה בעיקר לאחר פרוץ המלחמה וסייעה במהלכה לאלפי פליטים יהודים שברחו מהנאצים. הקווייקרית האנגליה ברטה ברייסי, שהיתה הכוח המניע של הקינדרטרנספורט, הוכרה על ידי ארגון "יד ושם" כחסידת אומות עולם, יחד עם יותר מתריסר קווייקרים אחרים באירופה, שחירפו נפשם והצילו אלפי יהודים.

ארווין הרברט מנפרד פולץ (Erwin Herbert Manfred Pollatz; ‏14 באוקטובר 1886 – 8 בספטמבר 1964) היה מורה גרמני , עורך ומתרגם, השתייך לקהילת הקוויקרים והוכר כחסיד אומות העולם.

בבית בהארלם בהולנד , לילי פולץ ומנפרד פולץ , שנמנו על כת הקוויקרים הגרמנים פתחו בית ספר לפליטים מגרמניה. רוב התלמידים היו בני פליטים יהודים שלא היה אף ארגון שדאג להם.

השיעורים הועברו בעיקר על ידי מנפרד ולילי, וכן על ידי בנם קרל היינץ ומורים נוספים מהארלם. ידוע על 28 ילדים יהודים שלמדו בבית ספר זה, ומתוכם 23 שרדו את המלחמה ( מקור)

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *