בייבי ג’ודית נולדה באמצע המלחמה הכי נוראה שהייתה

1336

מאת: עידית דרור

כשבייבי ג’ודית התבגרה, היא לא דיברה הרבה עם ילדיה על איך היא נולדה, וגם כשדיברה זה היה במין דרך אגב “כן, היה את הרופא הזה שהציל את אמא והחביא אותה כשהייתה בהריון”. אבל כאשר גם ילדיה התבגרו, הצליחה לגעת סוף סוף בפצע, ולחפש את אותו רופא. ולהתחיל את התהליך להכריז עליו כחסיד אומות העולם. היא ישבה עם אנשי יד ושם וסיפרה להם את הסיפור. ככה אני מצאתי את הסיפור השלם על איך “בייבי ג’ודית” הגיעה לעולם.

דר’ מיקלוש מריק היה ראש המחלקה הכירורגית בבית החולים בבודפשט, שם הוא פגש את אדית מנצל, היא הייתה אחת מהפציינטיות שלו עוד לפני שהונגריה נכבשה ע”י הגרמנים. כאשר מפלגת צלב החץ הגזענית עלתה לשלטון בהונגריה ב 15 לאוקטובר 1994, מצבם של היהודים הורע, עוד קודם לכך נלקחו רבים מהגברים הכשירים לעבודות כפייה שונות. וכך מצאה עצמה אדית לבדה בהריון. דר’ מריק, שניצל את מעמדו כראש המחלקה אישפז את אדית במחלקתו. היא לא הייתה היחידה, הוא אשפז יהודים רבים תחת שמות אריים, “וטיפל” בהם בפרוצדורות שונות על מנת לתרץ את שהותם במחלקה.

ד"ר מילוש מריק

רבים מהעובדים בבית החולים היו אנטישמיים, והיו שמחים להלשין על הדר׳ ועל אורחיו, אך בגלל מעמדו לא העזו להגיד דבר. וכך יכלה אדית להישאר במחבוא בבטחה יחסית יחד עם אביה ומאוחר יותר עם ביתה התינוקת ג’ודית הקטנה. אשר נולדה ב23 לאוקטובר. אבל אותם עובדים רק חיכו להזדמנות להלשין על “החולים” החשודים, הם חיכו ליום בו הרופא האציל לא יגיע לעבודה. בית החולים היה בפשט על הגדה המזרחית, בעוד שהדוקטור חי בבודה על הגדה המערבית.

במהלך הקרבות על בודפשט נותקה בודה מפשט. באותו יום הדוקטור לא הגיע לעבודה, האחיות ניצלו את העדרו וקראו לחיילי צלב החץ אשר ריכזו את כל היהודים שהסתתרו במחלקה לקחו אותם לגדות הדנובה וירו בהם למוות (אם כי חלקם הצליחו לצאת לאחר מכן ממי הדנובה הקפואים ולברוח) בין הירויים היה אביה של אדית. אדית הצליחה להתחבא ביחד עם ביתה בת השלושה חודשים, וברחה מבית החולים. מאחר ולא היה לה לאן ללכת נאלצה בסופו של דבר להיכנס לגטו ולנסות לשרוד שם עם ביתה, היא חיכתה לשחרור. ב-18 בינואר 1945 היא זכתה לראות את שחרור הגטו וב-13 לאוקטובר בשחרור העיר כולה. ג’ודית הקטנה זכתה מאוחר יותר לפגוש את אביה והשלושה החלו לשקם את חייהם.

אדית מנצל

בשנת 1957 היגרה משפחת מנצל לישראל, לסלו, אדית וג’ודית (עכשיו יהודית) התיישבו בסופו של דבר בירושלים. שם פגשה יהודית את דוד בן העיר ודור חמישי בארץ.

בשנת 1972 נולדתי אני, בת לאמא אשר נס אפף את לידתה. אשר הגיעה לעולם בזכותו של רופא אחד צדיק ואציל נפש, אשר למרות הסכנה, עשה כל שביכולתו למגר את הרשע.

משפחת מנצל בישראל

ב 29 לספטמבר 1994 הכיר יד ושם בדר’ מיקלוש מריק כחסיד אומות העולם לאחר בקשתה של אימי יהודית, הוא מונצח בקיר ההוקרה ביד ושם.

אז עכשיו תורי, תודה לך דר׳ יקר, תודה לך על אימי ועל סבתי. כי מאחורי כל שורד (כפי שאמרה אחת השורדות “אנחנו שרדנו, אתם ניצלתם”) מסתתר נס.

אימי היקרה ז"ל

מקור וקרדיט : הבלוג של  עידית דרור באתר 'סלונה'

1

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *