גורן-גוז'יצ'נסקי שלמה: סיפורו של ילד שורד בטומאשוב

1606

סיפורו של ילד שורד בטומאשוב

 

כעבור מספר חודשים נודע לאביו הרש שעומדת להתרחש אקציה שלישית לתפיסת שארית היהודים בטומשוב .אביו העריך כי הפעם תהיה האקציה מקיפה וקפדנית יותר, ולכן החליט למסור את שלמה למשפחת צ'כונסקי שהסכימה להסתירו בביתה למס' ימים * אבא הרש לקח את שלמה לחנות של משפחת צ'חונסקי בשוק ושם אמר לו כי הגרמנים עומדים לבצע עוד אקציה והדרך הטובה ביותר לשרוד היא ששלמה יוסתר ע"י משפחת צ'כונסקי ,ואבא הרש ואימא סלה יחפשו מסתור אחר בעיר או מחוץ לעיר וכעבור מספר ימים
לאחר האקציה הם ישובו לקחת אותו הביתה .
שלמה בכה מאד ולא רצה להיפרד מאביו אך לבסוף השתכנע ונשאר עם הגב' צ'כונסקי.
משפחת צ'כונסקי סידרה לשלמה מיטה בחדר קטן יחד עם שני ילדי המשפחה האחרים
שהיו בני גיל דומה לגיל של שלמה (בת גדולה נוספת שהתה בפנימייה בלובלין).
שלמה גם קיבל שם חדש ,פולני כמובן ,ושמו החדש היה "יורק" .
הכניסה אל החדר הקטן של שלושת הילדים הוסתרה בחלקה ע"י ארון. ארון זה יחד עם קיר חלקי בכניסה לחדר,יצרו נישה קטנה בגודל כ-60 ס"מ על 60 ס"מ .לנישה זו נכנס שלמה כל פעם שהגיעו קרובי משפחה ,חברים ושאר אורחים לביתם של הצ'כונסקים .
הוא זוכר היטב כי הזהירו אותו חזק שכאשר יש אורחים בבית והוא מסתתר בנישה ,עליו לשמור על שקט מוחלט ואף לא להשתעל ,ואם הוא חייב אז שישתעל לתוך הכרית שלו .
שלמה הבין את הסכנה בה היה נתון ואת הסיכון שמשפחת צ'כונסקי לקחה על עצמה .הוא הבין כילד כי הוא עלול להיתפס ולהיות מוצא להורג ,כי הוא יהודי ,וגם הצ'כונסקים במקרה כזה יוצאו להורג משום שהסתירו יהודי. שלמה הבין היטב מה זה מוות למרות גילו הצעיר .
לעיתים קרובות היו האורחים נשארים זמן רב ואף שעות ובכל הזמן הזה שהה שלמה בנישה .שלמה זוכר תקופה שהמשפחה הביאה מורה פרטי לילדים (עקב שיבושים רבים בלימודים) ובזמן נוכחות המורה הפרטי שהה שלמה בנישה והקשיב היטב לשיעורי העזר שנתן המורה ולמד מהם רבות .

 לעדות המלאה

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *