ד"ר מנגלה וגן הילדים הצוענים במחנה אושוויץ

1187

  בצילום הפתיחה : ילדים צוענים באושוויץ, פברואר 1943 , נשלחו ע"י ד"ר מנגלה לכבשני הגאז

ד"ר מנגלה החל את ניסוייו במחנה הצוענים בתאומים. בילדים שבהשגחתו נהג בעדינות, דאג לספק להם מזון די הצורך ואף חילק להם צעצועים וממתקים שנלקחו מילדים יהודים שנשלחו  אל תאי הגזים. בתמורה נתנו בו הילדים אמון וכינו אותו "דוד טוב".

לאחר הצהריים בהשגחת כמה אסירות, ובהן הלנה ָהנֶַמן, גרמנייה שנישאה לצועני והיתה כלואה באושוויץ עם חמשת ילדיה; כמו כן עבדו שם שתי נשים פולניות וורהֶ לוּקה, יהודייה מאסטוניה. בבלוקים של גן הילדים שררו תנאים טובים יותר מבמקומות אחרים, וקירותיהם סוידו וקושטו בציורים צבעוניים מתוך סיפורי ילדים. החצר האחורית של בלוק 31 גודרה והוכשרה להיות חצר משחקים, והותקנו בה ארגז חול, סחרחרה, נדנדות ומתקני התעמלות.

זמן מה קיבלו ילדי גן הילדים מזון טוב יותר: חלב, חמאה, לחם לבן, מרק בשר ואף ריבה ושוקולד. אמנם טיב המזון וכמותו היו שונים לפי גיל הילדים, אבל גם כך היתה התזונה הזאת יוצאת דופן מאוד לעומת לעומת חלקי המחנה האחרים.

לא כל המזון שנועד לגן הילדים הגיע ליעדו; אנשי ס"ס גנבו ממנו מן המחסנים ואחר כך גנבו ממנו גם עובדי גן הילדים. ואף שלאחר זמן מה חדלו לתת לילדים מזון מיוחד, הוסיפו ילדי הצוענים לקבל מזון טוב יותר מן האסירים בבלוקים האחרים.

בתחילה נדהמו האסירים שעבדו בגן הילדים ממעשיו של מנגלה, אבל עד מהרה התברר להם שהמתקן כולו לא נועד אלא למטרות תעמולה, למען מבקרים רמי דרג – אזרחים ואנשי הס"ס – שהיו מפעם לפעם אל מחנה הצוענים ואל גן הילדים שבו ומצלמים את הילדים בשעת משחק. התברר שהאמת עגומה יותר: גן הילדים המפורסם שימש מאגר של שפני ניסיון אנושיים לניסוייו של מנגלה. הילדים שנבחרו לניסויים היו נלקחים דרך קבע מבלוק 31 12 אל מעבדה מיוחדת שהוקמה במבנה הסאונה שמאחורי בלוק 32 ,בשטח מחנה הצוענים. לרוע המזל לא נמצא שום מסמך שאפשר ללמוד ממנו כמה תאומים צוענים השתתפו בניסוייו לפי 13 של מנגלה. באחד המסמכים מוזכרים 17 זוגות של תאומים זהים משני המינים.   אבל נמסרו עדויות של אסירים שנותרו בחיים .

ביום חיסולו של מחנה הצוענים, נותרו בחיים כ-12 זוגות של תאומים. קרוב לוודאי שמנגלה ירה בהם בעצמו..

מקור

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *