ההישרדות של אסתר רוטמן (תושה) , נערה בת 15 בשואה

419

סיפור שואה

סבתא ציפי – דור שני לשואה

שמי יעלי ציק אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי ציפי סולל. סבתי היא דור שני לשואה. סבתא סיפרה את סיפורה של אמה, סבתא רבתא שלי.

השורשיים המשפחתיים שלנו מתחילים באימא של סבתא שלי. ילידת פולין. ואבא של סבתא שלי יליד ישראל. סבתא רבתא תושה, נולדה בלודג' שבפולין והייתה בת יחידה להוריה. תושה למדה בגימנסיה העברית שבלודג' והייתה לה ילדות מאושרת.

בהיותה בת 15, החלה השואה והיא נאלצה לעבור לוורשה, שם חייתה בגטו היהודי. תוך כדי החיים הלא קלים בגטו, נאסרה אמה ונשלחה למחנה מיידנק, ואילו אביה נשלח למחנה השמדה טרבלינקה. תושה סיפרה לבתה (לסבתא שלי, ציפי) שכבר היו לה אישורים להוצאת אבא שלה מהמחנה, אבל זה כבר היה מאוחר מדי. תושה נשארה בגיל 15 לבדה יחד עם בני דודים שלה שגרו איתם. הם הצליחו לברוח תחת זהות נוצרית ועברו בבריחתם בכמה מדינות כמו: רומניה, צ'כוסלובקיה, ועוד. היא אף גרה במנזר כמה חודשים כדי להסתתר מאימת הגרמנים, תמורת כסף רב שניתן לאנשי קשר.

עם תום המלחמה, הצליחו הילדים של המשפחה להגיע לנאפולי ומשם חלקם עלו באניית מעפילים לארץ וחלקם התפזרו ברחבי העולם. סבתא תושה עלתה על ספינת מעפילים בשם "מקס נורדאו", המסע לארץ באנייה היה לדבריה, קשה מנשוא. באניית המעפילים, אנשים סבלו מרעב, מחלות אין ספור ותלאות הדרך.

עם הגעתה לארץ, הגיעה לתל אביב וחייתה שם עם קרובים. היא החלה ללמוד בבית ספר לאחיות ועם סיום לימודיה, קיבלה עבודה כאחות לתינוקות בבית יתומים שבחדרה. סבא רבא שלי, אבשלום יליד חדרה, בן למשפחה מהעלייה השנייה, שגאלה את האדמות בחדרה מהערבים ונימנו על אנשי מחתרת ניל"י. אבשלום פגש במסיבה את תושה וברבות הימים, הם נישאו בחדרה והקימו שם את ביתם. ונולדו להם שני ילדים: סבתי ציפי, ואחיה אביגדור.

מקור וקרדיט : הקשר הרב-דורי , מאגר סיפורי מורשת

 

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *