ההישרדות של הנער שאול שורץ בשואה

768

שורץ שאול ז”ל

בן גודל ופייגה

שאול נולד בשנת 1927 בעיירה וישנייביץ שבמחוז ווהלין, פולין. אביו היה סוחר עצים. בילדותו למד ב’חדר’, ובהמשך בבית ספר פולני.

ביולי 1941 ניכנסו הגרמנים לאזור. היהודים נאלצו לשאת טלאי צהוב. האוקראינים המקומיים שיתפו פעולה עם הגרמנים. משפחתו הוכנסה לבית בגטו עם עוד 4 משפחות. בגטו סבלו ממחסור באוכל ומרעב. הם התחבאו במסתור שבנו מתחת לרצפת עץ. באחת הפשיטות על הגטו חיפשו הגרמנים בעלי מלאכה. שאול ומוישה, אחיו הקטן, נמצאו מתאימים, אך שוטר אוקראיני החזיר את האח הצעיר. אמו ושני אחיו, ינקל ומוישה, נלקחו בסלקציה עם קבוצה גדולה מאוד של יהודים. למחרת בבוקר נשמעו הדי היריות מחוץ לעיירה. אף יהודי לא שרד. אביו נפטר 3 ימים אחרי שאמו ושני אחיו נלקחו. שאול קבר אותו בחצר. שאול המשיך להסתתר בגטו והצליח להתחמק מהאקציות. הוא החליט לברוח להונגריה אך נתפס, ברח ושוב נתפס והוכה. הוא ניסה למצוא מקלט אצל איכרה פולניה אולם זו גירשה אותו. שאול חזר לגטו ועזב שוב עם נער שנילווה אליו. הם פנו דרומה לזבאראז’ שבגליציה, שם הייתה לשאול דודה. שאול המשיך לכיוון טרנופול. ליד סקולה שוב נתפס והוכה אך הצליח לברוח. שאול עבד אצל הכפריים, באחת הפעמים שנתפס הוחזק במחנה עבודה. תמורת אוכל דל עבד בשדה תפוחי אדמה. אחרי כחודשיים המשיך דרומה. באחת מנסיעותיו ברכבת פקחים אוקראינים גררו אותו לשירותים ומשכו בכוח את מכנסיו כדי לזהות האם הוא יהודי, חבטו בו באלות והשליכו אותו מהרכבת. לבסוף הצליח להגיע להונגריה. כששוטרים הונגרים עצרו אותו טען שהוא נער אוקראיני מאחד הכפרים ליד מונקאץ’. בעיר זיהה בית יהודי, דפק על הדלת וביקש מחסה. לאחר כמה שבועות בקרב הקהילה המקומית אומץ בידי יעקב הלפרין.

בתחילת 1943 אורגנה יציאה של 72 ילדים ברכבת לארץ ישראל. הקבוצה קיבלה אישורי מעבר באירופה וכניסה לפלסטינה מהמנדט הבריטי. הרכבת עברה ברומניה, בולגריה, טורקיה וסוריה. הוא הגיע לראש הנקרה ב-1943.

במלחמה איבד שאול את הוריו ואחיו.

בתחילה היה בכפר חסידים בחינוך החרדי ועבר לקבוץ אשדות יעקב. התגייס להגנה ושירת ביחידות שדה הן כחבלן וכחובש. בשנת 1949 הקים עם קבוצה של חיילים משוחררים את מושב מגשימים. מאז ועד יומו האחרון חי במגשימים.

בשנת 1954 התחתן עם הדסה לבית כהן. שאול והדסה היו חקלאים. במשך קרוב ל 50 שנה גידלו דבורים לייצור דבש. בנוסף במשק היו מטע תפוחים, פרדס, חממה לגידול פרחים.

לשאול ולהדסה נולדו 4 ילדים: ציפי, אורלי, גדי ורקפת. שאול נפטר בשנת 2003. יהי זכרו ברוך!

מקור

 

 

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *