הילדה נחמה בצעדת המוות שנשכחה

647

העיירה  חלם , חיילי אס.אס הקיפו את  המקום. הצעדה יצאה לדרך ביום שישי בצהריים,  ומי שצפתה בהולכים היתה נחמה נטלי-גונן,  שגם היום, בגיל  ,82 זוכרת כיצד כילדה קטנה  בת 3 נחשפה לזוועות. "גדלתי בבת אחת מגיל  3 לגיל  ,"30 היא משחזרת. "ראיתי כיצד קוברים את הרב הראשי חי בכיכר ומכריחים את היהודים האחרים להסתכל. כשהוא צעק שהוא  צמא, מישהו עזר לו וירו בו. תינוק בכה אז גרמני דרש שישתיקו אותו, חטף אותו ושיפד אותו על גדר. תאר לעצמך מה זה עושה  לילדה. נדבקתי לאמא, חשבתי שאני אהיה  הבאה בתור".

הנאצים הצעידו את היהודים קדימה, ומי  שהשתרך מאחור נורה. בקרחת יער, כ15-   ק"מ מהעיירה, הוציאו את המנהיגים והגברים החזקים, העמידו אותם בשורה וירו בהם למוות.

הנאצים רכבו על סוסים ואילו היהודים הלכו ללא נעליים, מורעבים  וצמאים, בתוך שדות מוצפים. באחד המעברים  בלט החליק ונפל. הוא נורה במקום. מי שהעז לסייע לנופלים נרצח גם הוא באכזריות. היתר המשיכו ללכת עד שהגיעו לגבול בין פולין  הנאצית לבין הרוסים – נהר בוג, שהיה קפוא  למחצה. "הנאצים הכריחו את שורדי הצעדה לקפוץ פנימה וטענו שמי שיצליח לעבור לצד  הרוסי יינצל", מספרת הילה. "הבעיה היתה שהם ירו בהם מצד אחד, ומהצד השני היו הרוסים שחשדו שהיהודים הם מרגלים ופתחו  עליהם אף הם באש".

הקהילה שנמחקה

עשרות אנשים בלבד שרדו את הצעדה הנוראית, רובם עברו לצד השני של הנהר ונותרו בשטח הסובייטי עד סוף המלחמה. רק בודדים חזרו לעיירה חלם, וכך גילו התושבים היהודים מה התרחש ליקיריהם ולחבריהם. אחרים שמעו מהכפריים הפולנים שהתגוררו  בדרך מה קרה. "רק מעטים הגיעו לנהר, ושם הגרמנים העמידו אותם בשורה וצעקו עליהם לרוץ", מספרת נחמה. "הם רצו והנאצים ירו. זה היה מראה מזעזע. במשך שנים רבות רצו לי בראש תמונות של מה שקרה בחלם, מה הם עשו ליהודים. עברתי תרפיה במשך עשור רק  כדי להיפטר מהזוועות שבראשי".

הילדה נחמה הצליחה להינצל בסוף כי החביאו אותה בבונקר .

נחמה שהתה לאחר המלחמה בארבעה מחנות עקורים ולבסוף קיבלה את האפשרות לעלות לארה"ב או  לארץ ישראל. היא בחרה ללא היסוס: "הגענו לארץ באונייה 'גלילה' שנחתה בעתלית יומיים בדיוק אחרי שבן-גוריון הודיע  על הקמת המדינה". היא שירתה בצבא ועברה אחרי כמה שנים לארה"ב, שם היא גרה עד היום, מדריכה במוזיאון השואה בניו יורק ומנחילה את הזיכרונות לכל מי שרק רוצה לשמוע.

צעדת המוות שנשכחה – Israel Hayom, 5/1/2019

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *