המחתרת באסיזי והסתרת הילדים היהודים

2054

המחתרת באסיזי והסתרת הילדים היהודים

המחתרת באסיזי הייתה מורכבת בעיקר מכמרים איטלקים מן העיר אסיזי שבמרכז איטליה, בתקופת כיבושה תחת הכוחות הנאציים. עיסוקה העיקרי של המחתרת היה בהצלת פליטים יהודים שהגיעו לעיר לשם מפלט. הנזירים והנזירות שלקחו חלק בהצלה סיכנו את חייהם בכל פעולה ועשו את מיטב יכולתם לסייע לכל יהודי שביקש עזרה.

תושבי העיר אסיזי היו בין היחידים שקראו במהלך המלחמה להיווסדה של רשת סיוע ליהודים הנרדפים בידי הכוחות הנאציים. עוד בטרם הגיעו הכוחות הגרמנים אל העיר, נקרא הבישוף, רופינו ניקאצ'י, על ידי בני העיר עצמם לסייע לפליטים יהודים שהגיעו מרומא. מיד לאחר קריאה זו החל הבישוף להוביל את קבוצת הפליטים היהודים אל עבר העיר גנואה בעלת הנגישות לים, משם היה יכול  להוביל את היהודים אל מחוץ לגבולות איטליה.

רבים מהפליטים היהודים שנמלטו לאסיזי היו ילדים

הנזירים הקימו מערכת חינוכית שלמה ובה לימדו את הילדים היהודים את הנושאים השונים על פי מערכת הלימודים הממלכתית והכול כדי ליצור ולשמור על שגרה באורחות חייהם של היהודים מחוסרי הבית. המעשים האלה גבלו בסכנת חיים מתמדת בעבור הנזירים והנזירות ויש לזכור כל העת כי הם עשו את מעשיהם רק מתוך כוונה טובה ורצון טוב וללא כל תמורה.

ואולם, הסכנה לא חדלה מלרבוץ על סף דלתות המנזרים. בדרך כלל היה מקבל הבישוף רופינו מידע מראש על אודות תחילתן של סריקות במנזרים אחר היהודים, באותה שעה הייתה מתחילה קבוצת הנזירים להבריח את היהודים  והילדים בדרך לא דרך אל עבר היערות הסבוכים של צפון איטליה ומשם, דרך מערות חפורות מראש אל ההרים. באחת מאותן הסריקות נכנסו הגרמנים אל תוך אחד המנזרים ועל אף שהנזירות שרפו את המסמכים שהיו על היהודים טרם בריחתם, הגרמנים מצאו את חלקם והחלו במרדף בתוככי כל מנזר ומנזר. בסופו של דבר הצליחו הגרמנים לתפוס כמה פליטים מתוך המנזרים שאינם מן העיר אסיזי, אבל החקירות שנערכו בקרב אותם פליטים הובילו לבסוף אל העיר. בחקירות האלה התברר דבר התעודות המזויפות של היהודים ובעקבות כך הגיעו הגרמנים, יחד עם שוטרים איטלקים למעבדה שבה הכול התרחש. אחדים מן הנלכדים לא עמדו בייסורים, נשפטו והוצאו להורג מיד. הבישוף רופינו נעצר והופעל עליו לחץ אדיר שיגלה את מקומות המחבוא של היהודים שהסתיר. רופינו עמד בלחץ שהופעל עליו בידי הגרמנים וידידתו האיטלקית של השופט הגרמני באזור הביאה לשחרורו של הבישוף והוא יצא לחופשי.

ביוני החלה הנסיגה הגרמנית מאיטליה, כשבעלות הברית (ארצות הברית ובריטניה) שחררו את איטליה. הפליטים היהודים והילדים יצאו ממסתוריהם במנזרים ובהרים ובכך הסתיימה לגביהם תקופת התופת ההיא.

מקור

רמתי, אלכסנדר. המחתרת באסיזי. מסדה: גבעתיים (1980).

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *