המטפלת הנוצריה שלא רצתה להפרד מן הילדים היהודים

1223

אדוארד ודורה גסלר (Gessler) התגוררו בעיר בילסקו-ביאלה (Bielsko Biala) שבדרום פולין עם שלושת ילדיהם. בשנת 1938 הצטרפה למשפחה מטפלת פולניה קתולית, ממוצא גרמני אתני (פולקסדויטשה), אליזבת הדוויג ליאה (Elisabeth Hedwig Leja), לסייע בטיפול בשלושת הילדים – אלק (Elek) בן ה-11, אליזבת (לילי) בת ה-4 ורומן בן השנה.

עם הכיבוש הגרמני, בספטמבר 1939, נאלצו בני המשפחה לברוח. אליזבת החליטה שלא לחזור למשפחתה בגרמניה, אלא להישאר עם משפחת גסלר ולסייע לבני המשפחה במנוסתם לעיר לבוב. בלבוב לא עמד לה כוחה של האם, דורה, והיא שמה קץ לחייה. אדוארד נותר לבדו עם שלושת הילדים. המטפלת אליזבת החליטה להישאר ולעזור לאדוארד בטיפול בשלושת הילדים.

בצילום : אליזבת הדוויג- גסלר (משמאל) ואדוארד גסלר, מינכן 1952

במהלך כל תקופת המלחמה הגנה אליזבת על הילדים בכל דרך אפשרית. היא הסתירה את יהדותם של הילדים והפגינה כלפיהם אכפתיות, מסירות ואהבה אמיתית; היא לימדה אותם את השפה הגרמנית, לימדה אותם ממנהגי הנצרות, צבעה את שיער ראשה הכהה של לילי לבהיר, ובכל פעם שנשאלה – היתה מציגה את הילדים כילדיה, תוך סיכון חייה.

בסוף 1941 המשיכו האב אדוארד ובנו אלק להונגריה, כשהם משאירים את הילדים לילי ורומן עם אליזבת. במארס 1942, בשל חששה לחיי הילדים, החליטה אליזבת לקחת את הילדים להונגריה דרך הרי הקרפטים ולהצטרף לאדוארד ואלק. היא תפרה את מעט התכשיטים שברשותה למעילו של רומן ושכרה עגלה רעועה ושני מדריכים שיסייעו להם לעבור את ההרים. היא יצאה עם הילדים בחשכת הליל, אך הם נעצרו באמצע הדרך על ידי הגסטאפו. אליזבת סיפרה לאנשי הגסטאפו כי היא ממהרת למצוא רופא עבור הילדים החולים. השוטרים השתכנעו, הודות לגרמנית הקולחת בפיה.

אליזבת, לילי ורומן המשיכו בדרכם במזחלת וסוס, אך נאלצו להמשיך ברגל כברת דרך ארוכה לאחר שבעל הסוס סירב להמשיך עימם. במזג אוויר סוער ובשלג כבד המשיכו בדרכם, נאבקים בשלג, כשמדריך אחד נושא את רומן על כתפיו ואליזבת אוחזת בלילי. בסופו של דבר הצליחו להגיע לגבול הונגריה ולהיפגש עם אדוארד ואלק בבודפשט.

בשנת 1944 נעצרו אדוארד ואליזבת בבודפשט, כשברשותם דרכונים מזויפים. הם נשלחו למחנה ריכוז, אך אליזבת הצליחה לשכנע את הגרמנים להשאיר את לילי ורומן בבית, תחת השגחתו של אלק. בהמשך הצליחה אליזבת להשתחרר מהמחנה, ואף להשיג את שחרורו של אדוארד, בזכות קשריה עם הכנסייה הקתולית בבודפשט. באוגוסט 1944 המשיכה המשפחה לרומניה, שם שהתה עד תום המלחמה.

אליזבת נשארה עם אדוארד ושלושת הילדים. בשנת 1965 נישאו אליזבת ואדוארד. אליזבת נפטרה בשנת 1983.

ב-11 באוקטובר 2007 הכירה יד ושם באליזבת הדוויג ליאה גסלר כחסידת אומות העולם.

מקור וקרדיט : אתר יד ושם

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *