הנער  מיכאל גולדמן , הישרדות באושוויץ -3

427

בסוף דצמבר 1943  הועברתי לאושוויץ -בונה   Aushwitz-Buna) ) או "אושוויץ 3"  כפי שהוא נקרא גם, היה במרחק של 7 ק"מ מבירקנאו. נמצאו בו בדרך כלל בין 14 ל15 אלף אסירים, שהועסקו בעבודות בבתי חרושת לגומי  ודלק סינתטיים שהשתייכו לקונצרן  I.G. FARBEN  עם הנהלה משותפת של הSS ומינסטריון התעשייה מלחמתית הנאצית.

בהיותנו  בצריף שנועד ל55 סוסים גרמנים , אנו האסירים נאלצנו  להצטופף מעל 900 נפש בכל אחד מ16 הצריפים  שבמחנה הנורא הזה- תוך מכות , הרעבה , ריצות , נשיאת אבנים  כבדות מקצה אחד של המחנה לקצה השני- היו כל חושינו מופנים אך ורק ליצר ההישרדות.

באותם ימי דצמבר 1944  נהרס  מבנה בית החרושת שבו עבדתי על ידי פגיעה ישירה של פצצה במשקל טונה שהופלה ממטוסי בנות הברית , שמאז חודשי  הקיץ של אותה השנה המשיכו כמעט מדי יום להוריד אלפי טונות של פצצות על בתי החרושת מסביב למחנה.

עם השמעת האזעקה פינינו את את המבנה וראינו את נפילת הפצצה כששכבנו בשוחה לידו , כי נאסר עלינו להיכנס למקלטים של הגרמנים .

באותה הפצצה שנמשכה שעות , גל אחרי גל , נהרגו ונפצעו עשרות אסירים יהודים. למזלי יצאתי שלם ממנה , כפי ששיחק  לי המזל בהפצצות אחרות , אבל בפינוי הריסות הבניין נפצעתי בידי השמאלית בהתמוטטות אחד הקירות . עקב הפציעה הותר לי לא לעבוד  במשך כשבוע , אבל הייתי חייב לצאת לעבודה  כדי להיות נוכח יחד עם יתר חברי לקבוצה.

רקע ביוגראפי

מיכאל (מיקי) גולדמן-גלעד הוא שריד השואה, מקציני המשטרה שניהלו את חקירתו של אדולף אייכמן לאחר לכידתו. סיפורו היה השראה לסרט "המכה ה-81". הוא הדליק משואה בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות בשנת 2011.

בשנת 1960, לאחר לכידתו של אדולף אייכמן, צורף גולדמן-גלעד כקצין חקירות ללשכה 06 – יחידה מיוחדת שהוקמה לשם ניהול החקירה. הוא היה עוזרו האישי של גדעון האוזנר, היועץ המשפטי לממשלה, שעמד בראש התביעה.

במהלך משפט אייכמן נחשף מעט מעברו של גולדמן כנער בזמן השואה, כאשר תושב גטו פשמישל, רופא השיניים ד"ר בוז'מינסקי (לשעבר דיאמנט), סיפר בעדותו שראה נער שהוכה 80 מלקות על ידי פרנץ שוומברגר, מפקד הגטו מטעם הס"ס. כאשר נשאל על ידי האוזנר אם הוא רואה באולם בית המשפט את הנער שהוכה, ענה בוז'מינסקי: "זהו קצין המשטרה שיושב לידך" והצביע על גולדמן. שם הסרט "המכה ה-81" לקוח מעדותו זו, באשר המכה השמונים ואחת באה, לדבריו, כתוצאה מההתעלמות שהייתה בארץ לסיפורי הניצולים.

בתום המשפט, נכח גולדמן בהוצאתו להורג של אייכמן. בשנת 1987 עצרה משטרת ארגנטינה את שוומברגר ולאחר מכן הסגירה אותו לשלטונות גרמניה

מקור :

מיכאל גולדמן גלעד

מי באש ומי במים , מיומנו של שריד שואה

הוצאת ידיעות אחרונות , ספרי חמד , 2011

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *