זנק מאור, בן 17 , וההתעללות של סמל הס"ס במחנה אושוויץ

880

מבוא

זנק מאור ( מושקוביץ) היה בן 16 בבוא קלגסי היטלר לעיר מולדתו ולוצלאבק. נער פשוט היה ככל הנערים שבגרו במאורעות המלחמה , ואולם הוא חונן בתושיה יתרה להיחלץ מכל המצרים שאליהם נקלע וגם להושיט יד עזרה לאחרים.

את אשר ראו עיניו וקלטו אוזניו היה רושם ביומנו מדי יום ביומו , נדודיו ותלאותיו . בהיטלטלו ממחנה למחנה היה נושא את יומנו חבוי בצרור חפציו ושומר עליו כעל בבת עינו . אחרי השחרור ממחנות ההשמדה העלה את פרשת עלילותיו בספר "דרך אלמוות" .

זנק מאור , לאחר הגיעו ארצה , התגייס ב1946 לפלמ"ח,  עבר קורס מפקדי מחלקות ( מה שנקרא היום קורס קצינים) היה אחד הלוחמים הנועזים בהגנת קיבוץ יד מרדכי . השתייך לחטיבת הנגב של הפלמ"ח.

זנק מושקוביץ באתר הפלמ"ח

זנק מאור ,  בן 17 , וההתעללות של סמל הס"ס במחנה אושוויץ

"התעללויות של הגרמנים במחנה יאנינה היו מנת חלקנו בכל אשר פנינו. כך למשל, נטפל אלי באחד הימים סמל ס"ס והאשים אותי בכך ששערות ראשי ארוכות משני מילמטרים, שהם האורך המירבי של השערות שנקבע לאסירים.

מאז הובאנו לאושוויץ , היו מגלחים את ראשינו, וכל מי שנתפס בגידול שער כלשהו, היה נאשם בנסיון לבריחה. עברתי אפוא עבירה חמורה. במסדר של המחנה הוכרזתי כנאשם בנסיון לבריחה, והעונש – 15 מלקות בישיבה על כסא מיוחד. שבועיים לאחר זה לא יכולתי לשבת והתכופף, ובכלל להניע את גופי באופן תקין, כיוון שבשרי היה חתוך ומצולק ומגודד גידודים כמו רשת."

מקור וקרדיט:

זליג (זנק) מאור , דרך אלמוות : מהגיטו עד יד מרדכי, הוצאת מורשת , בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ' וספריית הפועלים, 1974

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *