ילדותה של וויקטוריה איזנבאום , בת 7 , בין מחבוא ליערות בתקופת השואה

1351

מאת : עדי ארצי

וויקטוריה (אנדרמן) הייתה כבת 7 בפרוץ המלחמה. היא נולדה בעיר בוצ'אץ ( עיר הולדתו של ש"י עגנון ).

היא נולדה למשפחה גדולה שבראשה עמד האב מיכאל שעסק במסחר ואשתו   גנייה שהייתה רופאה במקצועה. להם היו חמישה ילדים. המשפחה התגוררה באחוזה גדולה.

לפני הגעת הגרמנים , מיכאל בנה מתחת לבית  מקום מסתור אשר הכניסה אליו הייתה מוסתרת. מעטים ידעו על מיקום הכניסה למסתור ועל קיומו בכלל .

כאשר הגרמנים הגיעו לכפר הם הטילו סנקציות על התושבים. אחד מהן היה איסור להאזין לרדיו. באחד הימים תפסו הגרמנים את האב מיכאל מאזין לרדיו ואסרו אותו, לאחר מספר ימים הרגו אותו.

בזמן האקציות שבוצעו ע"י הגרמנים שארית המשפחה הסתתרה במרתף  המוסתר עם מזון רב והיה ביכולתם לשרוד בו את כל המלחמה לולא שכנה גילתה לגרמנים היכן נמצאים בני המשפחה. הגרמנים איימו להרוג את תינוקה של השכנה , ולכן היא לא הייתה מסוגלת לשמור את סוד המסתור יותר, וכך נחשף מקום המחבוא של המשפחה והוציאו ממנו את כולם-  פרט לילדה וויקטוריה , אחיה הקטן, דודתה ובתה , שהתחבאו עמוק  בתוך מחבוא נוסף שהיה בתוך המחסן המוסתר.

כשראה אחיה הקטן, בן השלוש, שהוציאו את אחותו הגדולה , אליה היה קשור, הוא יצא ממקום המחבוא ונלקח גם הוא ע"י הגרמנים.

וכך נותרה הילדה וויקטוריה יחד עם דודתה ובתה עד רדת החשכה , אז הצליחו לצאת בחשאי מהמקלט.

לאחר מכן , אחד האנשים שהיה לו חוב כספי גדול לאב מיכאל הסכים להחביא אותן באסם ביתו באחד הכפרים הסמוכים וזאת כנגד החוב.

באסם הן התחבאו בתוך ערמת חציר . הגרמנים שידעו שחלק מבני המשפחה לא נמצאו חיפשו אותם בכל מקום עד שמצאו את מקום מחבואם השני במקרה.

הם הצליחו למצוא את דודתה של וויקטוריה עם בתה , אך במזל את הילדה וויקטוריה לא הצליחו למצוא , וכך ילדה בת 7 נאלצה לנדוד ממקום למקום רעבה ולבדה עד שפגשה במקרה את אשתו של אחד מקרוביה – דורה פופול, יחד עמה ועם בנה הקטן הם המשיכו להתחבא ביער. באחד הימים תפסו אותם והם נשלחו למחנות עבודה , בהם עבדו בפרך.

כאשר הרוסים התקרבו לעיר בה היה הגטו , הגרמנים ברחו ובדרך הצליחו להרוג עוד כמה מאות אנשים בגטו , אך הילדה וויקטוריה ודורה עם בנה ועוד מספר אנשים ניצלו והצליחו לברוח מהגטו. הם הסתתרו בעיר ובבתים נטושים עד בואו של הצבא האדום. באותו זמן, הילדה וויקטוריה הייתה חולה מאד ואושפזה בבית חולים. מאז נפרדו דרכיהן שלה ושל דורה עמה הצליחה לשרוד את המלחמה.

לאחר שוויקטוריה החלימה , רופא יהודי שעבד בבית החולים לקח אותה תחת חסותו והיא סייעה לאחיות בבית החולים, שבו שהתה עד סוף המלחמה.

אחות בבית החולים יעצה לה לא לספר שהיא יהודייה על מנת לא להסתכן בכך ש"השמועה" תגיע לאוזני האוקראינים , שגם לקראת סוף המלחמה האנטישמיות גאתה בתוכם. כך הילדה וויקטוריה , בלונדינית עם עיניים כחולות , סיפרה שהיא פולנייה ומשפחתה נהרגה בהפצצות.

בסוף הגיעה וויקטוריה לבית יתומים , שם התחנכה ולמדה עד הגיעה לגיל 18.

לאחר שהתבגרה ועזבה את בית היתומים היא מצאה כמה קרובי משפחה רחוקים ששרדו וכמובן נרשמה בשמה האמיתי שאותו ואת יהדותה , לא הייתה מוכנה לשנות.

מקור וקרדיט : עדי ארצי

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *