ילדי טהרן שלחמו במלחמת העצמאות

900

ב-18 בפברואר, 1943 הגיעה רכבת הילדים לעזה, ומשם דרך המושבות רחובות וחדרה –לעתלית. מספרם היה 1230, מהם 369 מבוגרים וכ-860 ילדים. בין הילדים היו 719 בלי הורים, והשאר, 142, עם הורה אחד או שניים.

מרגע יציאתם מטהרן עורר מסעם התרגשות ביישוב. ילדי טהרן היו הקבוצה הראשונה הגדולה ביותר של ניצולי שואה שהגיעו במהלך המלחמה לארץ ישראל מאירופה הכבושה. לאורך מסלולה של הרכבת עד עתלית קיבלו את פני הבאים מאות ואלפים בחום והתלהבות. פעילי "עליית הנוער", ובראשם הנרייטה סאלד וד"ר הנס בייט, השקיעו מאמץ רב בקליטתם, תחילה בעתלית, ואחר כך ב-11 מחנות מעבר, ובהם הם החלימו והתאוששו משלוש שנות תלאות.

רבים מהבוגרים שבילדי טהרן לחמו במלחמת העצמאות, וכמה מהם נפלו במלחמה, ביניהם שלמה וגנר שנפל בקרב רמת יוחנן, זאב הולנד שנפל בשדה דב ב-14 במרץ ,.ץ1948 חיים גרף שנהרג בפיצוץ מכונית תופת בעת שמירה בחיפה על מבנה של סולל בונה, דב גולומב שנפל בעת כיבוש כפר סבא בד' באייר תש"ח ואורי בר שנפל חלל בהגנת דגניה.

אחד מילדי טהרן, עמנואל (אמיל) לנדאו)  נפל במלחמת העצמאות בקרב נגד שיירה ערבית באזור הקריות שליד חיפה. הוא נלחם תוך גילוי גבורה עילאית והיה בין 12 מקבלי אות גיבור ישראל, שהוענק ללוחמי מלחמת העצמאות בשנת  .1949 חיה הורן, מילדי טהרן הייתה בין הנשים הלוחמות שנשארו בגוש עציון עד נפילתו. היא נהרגה ביחד עם שארית מגיני הגוש, יום לפני הכרזת העצמאות.

ילדי טהרן, למרות ילדותם המיוסרת,  בנו בישראל את ביתם והגיעו להישגים בשטחים רבים ומגוונים כמו ביטחון, רפואה, רבנות, עריכת דין ותרמו את חלקם בהקמת המדינה בתחומי המדע, ההתיישבות, הדיפלומטיה, הארכיטקטורה, הספרות, האמנות, המלאכה, המסחר, התעשייה ועוד.

עם ילדי טהראן נמנים האלופים במילואים חיים ארז ואביגדור בן גל ("יאנוש"), איש הטלוויזיה וחבר הוועד האולימפי הבינלאומי אלכס גלעדי.  גם הרב בן ציון רבינוביץ, הרבי מביאלה, ואחותו היו בין ילדי טהרן. כן נמנה עמם הרב פנחס שרייבר רבה של הקהילה החרדית באשדוד. המשורר, הסופר והמחזאי בן-ציון תומר נמנה אף הוא על ילדי הקבוצה, ומחזהו המפורסם "ילדי הצל" עוסק בסיפורו של אחד מילדי טהרן.

מקורות

בן ציון תומר (עורך) , אדום ולבן וריח תפוחי זהב, הוצאת הסוכנות היהודית לארץ ישראל, תשל"ב 1972.

נעמי מורגנשטרן, לא הספקתי להיות עצוב, סיפורו של מיילך קנר מ"ילדי טהרן", הוצאת יד ושם, תשנ"ו.

 

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *