מיהו לייבאס איפאס מקובנה? ומה הקשר שלו למשטרת ישראל ?

1841

איבצן נולד בקובנה ב1928. בהיותו בן 13, באוגוסט 1941, גוייס למשטרת מיהו לייבאס איפאס? במהלך חיטוטי בארכיוני הגטו גיליתי לפני כשנתיים תגלית קטנה אך מרגשת – כרטיס השוטר של הנער לייב איפ. כתוב בה שמו הליטאי – לייבאס איפאס, ותפקידו – נער שליח במפקדת המשטרה. הוא היה אז בן 13.

לייב איפ היה שמו היהודי של מי שהיה לימים אריה איבצן – המפכ"ל השמיני של משטרת ישראל

בגטו קובנה , כאחד מארבעת הנערים השליחים. איבצן ידע לרוץ מהר, ותפקידו היה להעביר לתחנות המשטרה או למקומות אחרים בגטו ידיעות על כניסת גרמנים או ליטאים (שהיו לרוב שוחרי רע) לגטו , וידיעות אחרות.

איבצן נולד ב-1928 בקובנה שבליטא. משפחתו נרצחה בשואה והוא נשלח למחנות ריכוז ועבודת כפייה. ב-1946 עלה לארץ ישראל באוניית המעפילים "תל-חי". בסוף 1947 התגייס למשטרת היישובים היהודיים ומאוחר יותר הצטרף ל"הגנה". בתחילת 1948 עבר איבצן למשטרת ירושלים. לאחר קום המדינה הצטרף למשטרה ובמלחמת העצמאות אבטח את השיירות לירושלים.

הוא עשה את כל הדרך מנער שליח בגטו המיועד להשמדה, עד לפיקוד על משטרת ישראל.

ולמה לייבאס איפאס? – משהו על שמות.

ליהודי מזרח אירופה היו בדרך כלל שני שמות – שם עברי ושם יידי. ברוב המקרים הם היו רשומים בתעודות המקומיות בשם הלועזי. כך למשל דודי יעקב היה רשום כקופל, והוד דוב, כבעריש. צבי היה הירש , מנחם היה מנדל וכך הלאה.

בליטא, לכל שם יש סיומת. הסיומת לשם משפחה של גבר היא ASכך למשל השם לוי ייכרתב בליטא כלויטס. הסיומת של שם אשה לא נשואה תהיה IENE ושל אשה נשואה או אלמנה תהיה AITE. כך למשל גבר ששם משפחתו פאולוס ייקרא בליטא Paulauskas, אשה נשואה – Paulauskienė , ובתולה – Paulauskaitė.

אריה – הוא לייב, ואיפ הוא איפאס.

אריה איבצן ז"ל נפטר מעט לפני שגיליתי את הממצא הזה, אותו שלחתי לאלמנתו Yochi Ivtsan

  מקור המידע

ראו גם : אריה איבצן – ויקיפדיה

 

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *