מסע הנדודים וההפרדה של שלושה אחים שנולדו בזמן המלחמה ונותרו יתומים

2015

סיפור חייו של יוסף קרצג , יליד 1941 , הונגריה

"נולדתי בתקופת המלחמה ואני זוכר רק את ההפצצות. נולדנו שלושה אחים בזמן המלחמה. אמי ברחה למנזר עם אחי הקטן, אחי הגדול נשאר עם המטפלת שלו כי הגיב רע מאוד להפצצות של הרוסים בבודפשט . בסופו של דבר עלה איתה ברכבת של קסטנר לארץ.

אבי נשלח למחנה עבודה ואני נשארתי בגטו עם דודתי וסבתי. רוב המשפחה הייתה בגטו ושרדה את המלחמה.  אמי נרצחה כי הלשינו עליה במנזר ואבי נרצח גם הוא במחנה העבודה. אחי הקטן נשאר במנזר תחת שם בדוי."

"אחרי המלחמה אחי הקטן הועבר לבית יתומים יהודים שנותרו ללא הוריהם. משפחה יהודיה אימצה אותו ועלתה איתו לארץ באוניית אקסודוס ."

דודתי עלתה לארץ עוד בשנת 1938  וגרה בקריית ביאליק. בשלב מסוים נודע לה כי האח הקטן בחיים וגדל אצל משפחה בארץ . היא איתרה את המשפחה, אך ההורים סירבו להודות שזהו אכן האח הקטן וטענו כי זהו הילד שלהם וכך הם טוענים עד היום. הם אף איימו עליו כי אם יפגש אתנו, האחים הם ינתקו איתו את הקשר.

אני עליתי ארצה בשנת 1957 לקיבוץ רביבים.

בהמשך גיליתי על אחי הקטן נפגשתי עימו פעם ראשונה רק בשנת 1960. משפחתו כל השנים סירבה להודות באמת מלבד פעם אחת שבה הם הודו בסיפור האמיתי תמורת כסף. עדיין לאח הצעיר לא סיפרו על האימוץ.

למדתי בבית ספר חקלאי "יד נתן" בעכו ואילו אחי הקטן למד בקציני ים עכו וכך יצא שנפגשנו במקרה מספר פעמים.

אני ואחי הגדול חשבנו לספר לו את האמת ברגע שיתחתן אך משפחתו המאמצת סרבה לכך ואף לא הוזמנו לחתונה . בשלב מסוים סיפרנו לאחינו הצעיר כי אנחנו אחיו ואישה מקיבוץ רביבים אף אימתה את הסיפור כי היא הכירה אותו מגיל צעיר.

למרות הגילוי לא שמר אחי הצעיר על קשר הדוק עמנו. הסיפור מאוד סבוך ויש לו עוד שלושה אחים במשפחה המאמצת.

אני חושב לכתוב ספר על שלושתינו ועל איך כל אחד התגלגל למקום שונה וחי חיים שונים".

לתיעוד בפרוייקט "לדורות"

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *