עליזה גריפל , בת ה-6, מסתתרת אצל איכרים קבצנים עניים מאוד

354

"אם אני אשאר בחיים אני רוצה להיות כמוה , אני רוצה להיות נוצריה , אני לא אהיה יהודיה לעולם".

לידידות עם הפולנים והאוקראינים  בדרך כלל לא היה ערך רב .  כאשר אביה של  עליזה גריפל , בת ה-6 " דפק בחלון של החבר שלו " , אמר האיכר : " אנחנו לא יכולים לעזור לך בכלום" , אבל זרים גמורים ,  איוון ופאולינה קוזאק , לקחו אותם לביתם .  שני האיכרים , "שהיו קבצנים עניים מאוד" , הסתירו אותם  במשך חצי שנה "והתייחסו טוב" אליהם.  הם אפילו לימדו  את עליזה " להצטלב כמו האוקראינים"  ו" להגיד את כל התפילות שלהם" .

היא ישנה עם האיכרים וילדיהם במיטה גדולה אחת. אף על פי כן , סכנת המוות המתמדת גבתה מחיר, ועליזה זכרה כי באחד הימים לא הצליחה  להפסיק לבכות : " אימא החזיקה אותי  על הידיים , ואני הסתכלתי על האם הקדושה , ואני אמרתי לאימא "שאם אני אשאר בחיים , אני אהיה כמוה , אני רוצה להיות כמוה , אני רוצה להיות נוצריה , אני לא אהיה יהודיה לעולם".

בנסיבות כאלה אהבה עלולה להוביל למחשבות על רצח. כאשר הסתתרו בחורף 1943  בבית נטוש של יהודים בבוצ'אץ , עליזה , אחותה הבוגר ממנה ואימן  גוועו והלכו . בנקודה מסויימת , נזכרה עליזה , , אימא לקחה אותי , ואמרה לי : " תראי ,תלכי לישון , אני אלחץ אותך חזק חזק חזק , ואז  את לא תסבלי לא קור ולא רעב, ואת תוכלי להיות עם הישו ועם המלאכים, ויהיה לך מאוד מאוד טוב " . אבל הילדה עליזה התעקשה . " אני רוצה לחיות !" ונזכרה בחלחלה : " היא רצתה לחנוק אותי  פשוט ..היא לא יכלה לראות אותי , כנראה , סובלת .

זוג פולני מן הכפר וויצ'חובקה הסמוך הציל אותן , והן נשארו בביתו עד חזרתם של הסובייטים במארס 1944 . כאשר שבה משפחתה של עליזה לביתה בבוצ'אץ , היא גילתה שמרצפותיו  נעקרו בחיפוש אחרי כסף מוסתר. מהעיירה נותר רק קבר האחים בבורות ההריגה  בגבעת פודור .

מקור וקרדיט :

עומר ברטוב , אנטומיה של רצח עם, חייה ומותה של עיירה ושמה בוצ'אץ ,הוצאת עם עובד,2020, עמודים 225-226.

שימוש הוגן  לפי סעיף 27א, חוק זכויות היוצרים

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *