שרדה את אושוויץ, נלחמה בנגב: הלכה לעולמה לוחמת הפלמ"ח האמיצה

332

אמש הובאה למנוחות אסתר גרינברג, שנולדה בהונגריה ובגיל 15 נשלחה למחנה ההשמדה עם משפחתה. "תמונתה עם כאפייה הפכה לפוסטר של הפלמ"ח", סיפרה חברתה שכתבה ספר על חייה

גרינברג נולדה בהונגריה בשנת 1929, והייתה היחידה ממשפחה ששרדה את מחנה ההשמדה אושוויץ, אליו נשלחה בשנת 1944. היא עלתה לארץ עם עליית הנוער והגיעה לקיבוץ דורות עם גרעין של שורדי שואה מצ'כיה וגרמניה.

ד"ר נירה טסלר, שכתבה לפני תשע שנים את הספר "על מדרגות הווילה – שיחות עם אסתר", על חייה של גרינברג, הכירה אותה במשך 50 שנה. "יש לה סיפור חיים שהייתי מגדירה כשואה ותקומה", אמרה טסלר. "היא עברה מסלול חיים שמקביל לחלוטין למסלול של יהודי אירופה מאז תקופת השואה ועד היום. בת יחידה למשפחה ציונית משכילה, שבשנת 1944 חייה נחרבו. הנאצים הגיעו לעיר הולדתה, קצין נאצי נכנס אליהם הביתה והשתלט באלימות על חדרה. הקהילה כולה נשלחה למחסן של יצור לבנים ומשם התחילו לשלוח למחנות השמדה".

בגיל 17 התגייסה גרינברג לפלמ"ח כחובשת קרבית, ונלחמה עם גדוד 9 בחטיבת הנגב בקרבות להגנה על קו המים בנגב. "היא הייתה נערת הפוסטר של הפלמ"ח", סיפרה טסלר. "התמונה שלה עם הכאפייה על צווארה, ישובה בג'יפ, הפכה לתמונה מיתולוגית שסימנה את לוחמות הפלמ"ח וצה"ל האמיצות. בכל יום עצמאות התמונה שלה מופיעה. היא הייתה אייקון של אומץ ויופי".

לכתבה המלאה באתר YNET

ראו גם :

גרינברג אסתר – מוזיאון הפלמ"ח

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *