זהות אנוסה: סיפור ההישרדות של הילדה גוטה טירנגל בן עזרא בשואה

462

זהות אנוסה / גוטה טירנגל בן עזרא

מחברת הספר, כיום ד"ר למשפטים, נולדה בשנת 1940 בגטו מינסק מזובייצקי בפולין. ב"זהות אנוסה" היא מגוללת את סיפורה הישרדותה. כשהייתה בת שנתיים ניצלה על ידי ארגון המחתרת היהודי "זיגוטה", נמסרה למשפחה נוצרית בעיר מולדתה וגדלה עד גיל 20 תחת זהות נוצרית, ולמעשה כיהודייה אנוסה.

"לא פעם, ובלי שיֵדעו על כך, העמידו אותי חבריי במבחן. הם לא ידעו על המוצא היהודי שלי, אף על פי שטענו שהם מריחים יהודי איפה שלא יסתתר", היא כותבת בספר. "התביישתי בפחדנות שלי אבל חששתי לאבד את החברוּת שלהם אם אהפוך להם ואהיה מגורשת מלב חוג הסטודנטים שבו חייתי". עוד היא כותבת על החיים בפולין בחסות הקומוניזם ועל מעמדם של היהודים בפולין, הן מזכרונותיה הפרטיים והן מידיעותיה כחוקרת. גוטה טירנגל בן עזרא עצמה עזבה את פולין בשנת 1961, התיישבה בצרפת ובקנדה ולבסוף הגיעה לישראל. שבע שנים מאוחר יותר החל מסע רדיפות כלפי הקהילה היהודית בפולין – קמפיין אנטישמי שהוסווה במאבק בציונות – שבעקבותיו יהודים רבים עזבו את המדינה, עד שהקהילה היהודית שם נעלמה כמעט לגמרי.

"זהות אנוסה: סיפור חיים בין ענני האימה והשקר", גוטה טירנגל בן עזרא, תרגום: דורית דליות, רסלינג, 159 עמודים

מקור

ראו גם:

ביום ג', כ"ו בכסלו תשס"ט, 23 בדצמבר 2008, התקיים ביד ושם טקס הענקת אות חסידי אומות העולם ליוזף וברוניסלבה יאשצ'וק ז"ל (Jozef and Bronislawa Jaszczuk) מפולין. את האות והמדליה קיבלה בשמם בתם, הניצולה שאימצו, גוטה-ג'ניה בן-עזרא (ג'נובקה). בטקס השתתפו בני משפחה וחברים וחברי ועדת חסידי אומות העולם.

סיפור ההצלה

באוקטובר 1942 מבריחים רחל ומשה טירנגל (Tyrangiel) את שתי בנותיהן גוטה ואסתר בעזרתו של כומר מקומי אל מחוץ למחנה העבודה קופרניקוס שבאזור מינסק מאזוביצקי שבפולין. שתי התינוקות גוטה בת השנתיים ואסתר בת השנה נמסרות להשגחה אצל שתי משפחות נוצריות שונות. גוטה נשלחת לבני הזוג יוזף וברוניסלבה יאשצ'וק ממינסק מאזוביצקי.

בני הזוג יאשצ'וק הציגו את התינוקת גוטה בפני שכניהם כאחייניתם וגם נתנו לה שם חדש – גנובפה פיליפיאק (Genowefa Filipiak) שיטשטש את זהותה היהודית. בשל חשש להלשנה עזבו בני הזוג את ביתם ונדדו ביערות על כל נכסיהם יחד עם התינוקת גוטה. יוזף וברוניסלבה טיפלו ושמרו על גוטה הקטנה כאילו היתה בתם שלהם, ללא קבלת תמורה עד תום המלחמה וגם לאחריה. בהמשך אימצו אותה כבתם.

גנובפה-גניה חיה בפולין עד תחילת שנות ה 60, לאחר מכן עברה לצרפת וקנדה. בשנת 2000 עלתה לישראל. יש לה 2 בנות ו- 5 נכדים.

אסתר, האחות הקטנה, הוחבאה בעיר אחרת אצל משפחה אחרת. עקבותיה לא ידועים עד היום. ההורים רחל ומשה לא שרדו את השואה.

מקור וקרדיט : יד ושם

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *