סיפורה של חוה פרסבורגר, ילדה בת 14 בטרזין

2521

סיפורה של חוה פרסבורגר חוה פרסבורגר מתגוררת בישוב עומר ליד באר שבע , היא ציירת , שהציגה עשרות תערוכות בישראל וברחבי העולם. חוה נולדה בפראג כאווה גינץ וכך היא מספרת:

“היינו שני ילדים. אחי פטר היה מבוגר ממני בשנתיים, משפחתנו נחשבה ל"מעורבת", אך בכל זאת כל ההגבלות חלו גם עלינו , בדיוק כמו על המשפחות היהודיות : גם אנחנו לא קבלנו חלק מתלושי המזון, נאלצנו לענוד את המגן- דוד הצהוב, אסרו עלינו ללמוד בבית ספר , לשחק בגנים ציבוריים וכן הלאה. ההבדל היחיד בנינו לבין המשפחות היהודיות הבלתי מעורבות היה , שילדים מנשואים מעורבים, שהוריהם רשמו אותם כבני הדת היהודית , נשלחו בטרנספורטים רק מגיל ארבע – עשרה ומעלה. כך קרה שבשנת 1942 זומן אחי לטרנספורט לטרזין לבדו. זו הייתה שיטה נאצית אכזרית, לקחת ילדים ולקרוע אותם מחיק משפחתם בגיל ארבע- עשרה. היה ברור כי אם המלחמה לא תיגמר עד הגיעם לגיל זה הם יצטרכו לעזוב , לא הייתה כל אפשרות לערער על כך . לפטר מלאו ארבע- עשרה שנה בשנת 1942 כשהוא הלך לגטו . כאשר מלאו לי ארבע- עשרה, במאי 1944 ,נאלצתי גם אני להתייצב. ילדים כמונו הלכו תמיד לבד , מפני שאחד מחוקי נירנברג נתן למעשה הגנה בפני טרנספורטים לבן- הזוג היהודי בנישואים מעורבים , כך שהורי לא נאלצו לעזוב . בפברואר 1945 בוטל החוק ואבי נשלח בכל זאת לטרזין. אמא נשארה לבד בבית. אני נשארתי בטרזין עד הסוף וחוויתי שם את השחרור. הספר "ארמונות התקווה" מומלץ לקריאה. יומנו של פטר גינץ כאן המקום לציין שאחיה של חוה פרסבורגר הוא פטר גינץ, הנער המחונן שצייר את "נוף מהירח" המראה את כדור הארץ כפי שהוא נשקף מפני הירח . אילן רמון לקח איתו את  הציור לטיסת מעבורת "קולומביה", שהתרסקה בדיוק ביום שבו היה פטר גינץ חוגג את יום הולדתו ה-75. עיתון "הארץ" מיום שישי , 28 בינואר 2005 פרסם כתבה שהתפרסמה ב "הראלד טריביון " ובו סיפור על יומנו של הילד הצ 'כי פטר גינץ , שנכתב כשהיה בן 13 .”

כתביו של גינץ כוללים אוסף של קטעי יומן, שירים, סיפורים קצרים וציורים , המאפשרים הצצה לחיי היום יום של יהודי פראג בזמן המלחמה, ועולמו הנפשי של ילד יוצא דופן. הוא היה יכול להישכח לנצח , אלא שגורלו של גינץ נקשר בגורל של יהודי אחר , שנולד אחרי שגינץ נספה – אילן רמון. לפני ההמראה במעבורת "קולומביה", פנה אילן רמון ל "יד ושם" וביקש לבחור בשבילו פריט שאותו יוכל לקחת למסעו בחלל כדי לכבד את זכרם של קורבנות השואה . כך הגיע לידיו של אילן רמון הציור, הנקרא "נוף הירח", שמראה את הרי הירח הצחיחים, כשברקע נשקף כדור הארץ . פטר גינץ, אוהד מושבע של סיפורי חלל והרפתקאות, צייר אותו זמן קצר לפני שנשלח לגטו טרזיינשטאט, באוגוסט 1942.

פטר גינץ נולד ב- 1 בפברואר, 1928 ,75 שנים בדיוק אחר כך , ביום הולדתו של גינץ , התרסקה מעבורת החלל "קולומביה", וכל אנשי הצוות נספו. בגלל צירוף המקרים הטראגי , הפך הציור למפורסם בכל רחבי העולם . הפרסום העולמי גרם לתושב פראג, ג'ירי רוזיקה, להציץ בקופסה ישנה שהחזיק בעליית הגג של ביתו ובה שש מחברות מצהיבות, יומן של נער עם ציורים . הוא הבין מיד שהמחברות שייכות למי שצייר את "נוף מהירח". הוא יצר קשר עם מוזיאון "יד ושם", ועם חווה, אחותו של פטר גינץ, שמיהרו לרכשן. "

כשראיתי את היומן הייתי המומה ", סיפרה חוה. "אני זוכרת את כל האירועים האלה בדיוק רב מאד. אני חושבת שהתכונה העיקרית של פטר הייתה הסקרנות האדירה שלו, שגרמה לו להתעניין כמעט בכל . אני זוכרת איך , כשהלכנו ברחוב , הוא תמיד היה מתבונן בקרקע – הוא בחן את החרקים ואת הצמחים. הוא היה מצייר בלי הפסקה . "אלא שפטר גינץ לא הצליח למצות את כישרונו עד תום. הוא ניספה באושוויץ כשהיה בן 16 בלבד".

מקור המידע

 ראה גם : מדליקי משואות תשע"א: סיפורה של חוה פרסבורגר – YouTube

 

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *