איבון נוז'ן והצלת הילדים היהודיים בבלגיה בתקופת השואה

60

 מקור וקרדיט : אתר מורשת , 2020 

איבון נוז'ן עמדה בראש "הסוכנות הלאומית למען הילד" של בלגיה. סוכנות זו, שהיתה ממומנת על ידי הממשל הבלגי, היתה אחראית על כל בתי הילדים ברחבי בלגיה. בשנת 1942, עם תחילת גירוש יהדות בלגיה למחנות, פנו ראשי "ועד ההגנה של יהודי בלגיה" (שהיה ארגון המחתרת היהודי הגדול ביותר באותו הזמן) אל נוז'ן בבקשה כי תעזור להם להציל ילדים יהודים שהוריהם נשלחו למחנות או שהו במסתור.

נוז'ן רתמה את כל הסוכנות למבצע ההצלה שבזכותו נצלו כ- 4,000 ילדים יהודים. אנשי "ועד ההגנה ליהודי בלגיה" העבירו את הילדים לנוז'ן, ועובדים סוציאלים ואחיות של ה"סוכנות" דאגו לילדים לתעודות זהות מזויפות.

תחילה שהו הילדים בבתי ילדים שונים של ה"סוכנות", אך לאחר זמן מה הועברו ילדים אלו, שנשארו ללא הוריהם, למקומות מסתור שונים – מוסדות חילוניים או דתיים ובתים פרטיים.

מימון המבצע הגיע תחילה מ"ועד ההגנה ליהודי בלגיה", אך לאחר שתקציבים אלו לא הספיקו עוד, יצאה נוז'ן במבצע לגיוס כספים. תחילה הצליחה להשיג חלק מהסכום הנדרש מבנקים, אך משום שהסכום לא הספיק פנתה נוז'ן לממשל הבלגי הגולה בלונדון, ואלו העבירו לה את שאר הסכום הנדרש.

אמנם היו לאורך המבצע הלשנות ספורות של אנשים שונים ונוז'ן נאלצה ללוות פקיד גרמני חשדן לביקור באחד בבתי הילדים (שם הסיטה את תשומת לבו מן הילדים היהודים ובכך הצילה אותם) אך רוב המבצע עבר בלי הפרעות של הגסטפו.

במקרה אחר פרצו אנשי הגסטפו לאחד מבתי הילדים והעבירו את עובדיו ואת הילדים היהודים למחנה מכלן. נוז'ן פנתה למלכה אליזבת' האם וביקשה את התערבותה בהצלת הילדים ועובדי בית הילדים וזו נענתה, הפעילה את קשריה והילדים והעובדים אכן שוחררו.

בשנת 1965 העניק יד ושם לנוז'ן את התואר "חסידת אומות העולם".

בתמונה: איבון נוז'ן

זכויות יוצרים לתמונה: Merijn Van de Pol

 מקור וקרדיט : אתר מורשת , 2020 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *