ב-24 באוגוסט 1943 הגיע לגטו טרזיינשטאט משלוח יוצא דופן מגטו ביאלסטוק  …

302

ד"ר מרגלית שלאין – ילדי ביאליסטוק בגטו טרזיינשטאט – טרגדיה ותעתוע 74 שנים לשילוחם למוות באושוויץ

 פרשת ילדי ביאליסטוק בגטו טרזיינשטאט

ב 24 באוגוסט 1943 בצהרי היום, נכנסה לאיטה רכבת לתחנת הרכבת בגטו טרזיינשטאט. לאחר עצירתה, לא נפתחו הקרונות ולא נשמע מהם קול. סבלים מהגטו הביאו מכלי אוכל והניחו אותם ליד הקרונות. רק לאחר שהתרחקו מהמקום פתחו אנשי ה-ס"ס את דלתות הקרונות. שוטרים ממשמר הגטו שצפו ברכבת מרחוק, סיפרו : יכולנו לראות שמדובר במשלוח של ילדים … בקושי יכלו לעמוד על רגליהם. והבגדים? סמרטוטים שהיו תלויים על גופותיהם הקטנות. מיד כשנפתחו הדלתות הרשו לילדים לאכול… הילדים המסכנים טרפו את האוכל… לאחר שהילדים סיימו לאכול, נסגרו שוב הדלתות ושומר הועמד בחזית כל קרון.

מי היו ילדים אלה , מנין הגיעו ומדוע נשלחו לטרזיינשטאט?

היה זה משלוח יוצא דופן שנשלח מגטו ביאליסטוק. היו בו 1,196 ילדים מרביתם בגיל 13-6. באמצע הלילה, הובלו הילדים לחיטוי. לאחר הרחצה הובאו הילדים למחנה צריפים מיוחד, שנבנה מחוץ לחומות הגטו. צוות נבחר של 53 אנשים מקרב אסירי המחנה התנדב לטפל בילדים. הגרמנים נקטו אמצעי ביטחון קיצוניים על מנת לבודד את ילדי גטו ביאליסטוק מיתר תושבי הגטו. האנשים שהתנדבו, לא יכלו לקיים עוד כל קשר עם בני משפחותיהם.
המפקדה הגרמנית עוררה את הרושם, שהילדים נועדו להישלח מהגטו לשוויץ, כדי שיוחלפו שם בנתיני גרמניה בארץ-ישראל. לאחר שתכנית החילופין נכשלה, לא היה עוד צורך בהחזקת ילדי ביאליסטוק. ב-5 באוקטובר 1943, יצא מהגטו משלוח בקרונות נוסעים ובו 1,196 ילדי ביאליסטוק ו-53 מלוויהם. יעד המשלוח היה אושוויץ. לפי עדויות אסירים שעבדו על הרציף, מיד עם הגעתם למחנה, הובלו כולם לתאי הגז.
נותרה בידנו רק רשימה שמית של 1,196 הילדים ושל 53 מלוויהם המסורים.

*מבוסס על מאמרה של ד"ר מרגלית שלאין (הסטוריונית וחוקרת שואה) על ילדי ביאליסטק (שנת 2017).

ציירה: הלגה וייס

קישור לפוסט של בית טרייזשטאט בפייסבוק

 קישור לתיעוד  המלא וסיפור החיים בבית טרזין

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *