דונסיה , ילדה  יהודייה בת שלוש,  נמצאה לבדה ברכבת מוורשה

208

מפולין לארץ ישראל – תחנות בחייה של סבתי

שמי איתן סט אספר את סיפורה של רעייתי ובת – זוגי הדסה ( ז"ל ) ורשבסקה.

הילדה דנוסיה נולדה בפולין, בתקופה בה הגרמנים היו מחסלים כל משפחה, גם פולנית שמסתירה ילד יהודי.

ב- 1943 בחודש מרץ ילדה בת שלוש נמצאת לבדה ברכבת מוורשה לצ'נסטוחובה. התקופה היא ימי מרד גטו ורשה השני כשהושמד. הילדה דנוסיה נמסרת למשפחה בצ'נסטוחובה לאימוץ. משפחת קובלצ'יק הפולנית, גידלה וטיפלה בילדה דנוסיה, עד אשר נאספה בחזרה אל חיק העם היהודי, ע"י פעילי העלייה, שהתגייסו בסוף המלחמה, משארית היהודים. חלקם נשלח מישראל לארגן את איסוף שארית הפליטה, והעלתה אותם לארץ. המשפחה לא שמחה להיפרד מהילדה שהייתה איתם שלוש שנים.

דנוסיה הובאה לבית ילדים שנאספו מכל קצוות אזורי המלחמה, בית ילדים בעיר לודז'. בבית הילדים טופלה דנוסיה במסירות ע"י נשים וגברים . שם גם הסבו את שמה לשם הדסה. לאחר תקופה של כשנה התחילו להניע את קבוצות הילדים לכיוון עלייה, דרך כמה תחנות באירופה: מפולין, גרמניה, צרפת ומשם עלייה לארץ. על מנת שהעלייה תהיה רשמית, חיברו את הדסה ועוד חברה מבית היתומים, שמה תמר, למשפחה עם תינוק, כבנות המשפחה, מה שאפשר להם לקבל אישור עלייה לארץ.

בארץ עברה הדסה מספר תחנות, מחנה עליה, בית חינוך אונים בכפר סבא , מקומות בהם נוסף לטיפול, גם חיפשו אם יש לילדים משפחה בארץ. למי שלא נמצאה משפחה הופנה לחברות נוער, שהופנו ליישובים, קיבוצים בעיקר, שקלטו אותם. שם גדלו והתחנכו. הדסה נקלטה עם חבריה בקיבוץ עין חרוד.  והיא זכתה לקליטה חמה של ילדי עין חרוד וחבריה. זכתה להיות מאומצת ע"י משפחה בקיבוץ ולחיות בביתה.

כך צמחה הדסה, החל מקליטתה בגיל שמונה שנים בקיבוץ והמשך בבית ספר,  עבודה, חברת הילדים, וגיוס לצה"ל. שם הצטיינה בחיל האוויר בהפעלת אמצעי זיהוי כלי טיס. בסיום הצבא חזרה הביתה לעין חרוד, לאחר מספר חודשים יצאה לשנת שירות שלישית בקיבוץ יראון, שבסיומה חזרה לעין חרוד, עבדה בלול ובטיפול בילדים בבית ספר יסודי.

הקשר של הדסה ושלי נוצר כאשר למדתי בקורס רכזי משק, שהתקיים בעין חרוד ובהמשך בשנת 1965, התקשרנו למשפחה, והדסה עשתה עוד תחנה בחייה, עברה לקיבוץ גדות. גם בגדות, כמו בכל מקום שאליו הגיעה, והיו הרבה כאלה, ידעה להתחבר בחיוב לאנשים ולפעילותם, ולתרום בצורה חיובית. וכך גם התקבלה בכל מקום בחיוב ובאהבה.

מקור וקרדיט : הקשר הרב-דורי : מאגר סיפורי מורשת

 

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *