ערב פורים 1943 : ילדי טהרן מגיעים ארצה

87

בערב פורים 1943 ירדו בתחנת הרכבת בעתלית כ-800 ילדים ניצולי שואה, שנודעו לימים כ"ילדי טהרן". בין הילדים היהודים מפולין , שרבים מהם היו יתומים, בלטה ילדה בת שמונה, צברית, ששמה רחל שטיינברג – לימים רחל גרא.

בצילום למעלה : במחנה עתלית. עם הצרור על הגב, מוכנים לכל צרה שלא תבוא

אודות  האמנית רחל גרא ז"ל

 קבלת פנים חגיגית נערכה לילדי טהרן  בערב פורים  1943 בתחנת הרכבת עתלית. שם הילדים ירדו והועברו למחנה העולים במקום.

לתחנת הרכבת בעתלית הגיעו תלמידי בתי ספר ובידיהם דגלים וכתובות וגם עגלות מלאות כל טוב, פירות ומגדנות. "כאשר הרכבת התקרבה לרציף, פרץ הקהל בתרועת גיל אדירה ושירת התקווה הרעידה את האוויר". שיירה ובה עשרות אוטובוסים של חברת "החבר" מחיפה העבירה בהתנדבות את הילדים למחנה הקליטה לעולים.

הילדים סיפרו כי החיילים הבריטים דאגו לכל מחסורם בדרך, נתנו להם ארוחת בוקר ואפילו טיפלו בתינוק שנולד ברכבת.

באוגוסט 1943 הגיעה קבוצה שנייה ואחרונה של ילדי טהראן שמנתה כ־200 ילדים ובכך הסתיים מסע נדודים של "ילדי טהרן" שהחל בשבועות הראשונים של מלחמת העולם השנייה ונמשך כשלוש וחצי שנים בהן עברו הילדים למעלה מ-20 אלף קילומטר – מפולין, דרך ברית המועצות, איראן (טהרן), קרצ'י בהודו (היום פקיסטן), נמל עדן בתימן, תעלת סואץ במצרים ומשם ברכבת לרחובות ולחיפה. הקבוצה שהגיעה באוגוסט 1943 עשתה דרכה לארץ ישראל דרך עיראק וירדן.

במלחמת העצמאות

רבים מהבוגרים שבילדי טהראן לחמו במלחמת העצמאות, וכמה מהם נהרגו במלחמה. אחד מילדי טהראן, עמנואל לנדאו, נהרג במלחמת העצמאות בקרב נגד שיירה ערבית באזור הקריות שליד חיפה. נפילתו הייתה תוך גילוי גבורה עילאית והוא היה בין 12 מקבלי אות גיבור ישראל שהוענק ללוחמי מלחמת העצמאות בשנת 1949.

בין הנופלים האחרים מילדי טהראן: שלמה וגנר בקרב רמת יוחנן, זאב הולנד בשדה דב, חיים גרף בחיפה, דב גולומב בכיבוש כפר סבא, הדסה למפל בלטרון, אורי בר בדגניה א', חיה הורן בכפר עציון ויהודית יעקובוביץ ברמות נפתלי.

מאבקם המשפטי והעוול שנעשה להם על ידי מדינת ישראל

בשנת 1997 הוכרו לראשונה ילדי טהראן כניצולי השואה על ידי מדינת ישראל. משמעות ההכרה היא שעד שנת 1997 לא זכו ילדי טהראן לפיצויים מהמדינה בהתאם להסכם השילומים שנחתם עם ממשלת גרמניה.

בשנת 2004 התאגדו 217 מילדי טהראן ותבעו את המדינה במטרה לקבל את הפיצויים שטענו כי חייבים להם משנות ה-50. טענת המדינה הייתה, כי הפיצוי המגיע להם הוא קולקטיבי ואותו הם כבר קיבלו. באוגוסט 2012 פסק בית המשפט המחוזי בתל אביב כי כל אחד מ-217 התובעים זכאי לפיצוי אישי בסך 50,000 ש"ח. בינואר 2014 קיבל בית המשפט העליון את ערעור המדינה, וביטל את פסק הדין של בית המשפט המחוזי.

מקור

ילדי טהראן מפורסמים

חיים ארז – אלוף במילואים

אביגדור בן-גל ("יאנוש") – אלוף במילואים

אלכס גלעדי – איש טלוויזיה וחבר הוועד האולימפי הבינלאומי

הרב בן ציון רבינוביץ – האדמו"ר מביאלא

אברהם רייף – יו"ר לשכת סוכני הביטוח ונשיא כבוד

הדסה למפל – ציירת ולוחמת פלמ"ח שנהרגה במלחמת העצמאות

בן-ציון תומר – משורר, סופר ומחזאי. מחזהו "ילדי הצל" עוסק בסיפורו של אחד מילדי טהראן.

אריה מינטקביץ – יו"ר לשעבר של הרשות לניירות הערך ויו"ר לשעבר של מועצת המנהלים של בנק דיסקונט

הרב יוסף גליקסברג – רבה הראשי של גבעתיים

רחל גרא, אמנית

קישור לכל סיפורי החיים של ילדי טהרן שתעדנו  במאגר המידע על " ילדים בשואה ( מאגר מידע יחידי מסוגו בארץ ובעולם על ילדים בתקופת השואה )

https://tinyurl.com/eke7nau9

 

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *