אלווין צינדורף , ילד יהודי בן 13 ,עם הפרטינים של טיטו

1769

אלווין צינדורף הצליח להימלט עם אחותו וגיסו מסרייבו בסתיו 1941, והם הגיעו אל יחידת הפרטיזנים שפעלה באזור ההררי קלינובק שבהרצגובינה. אלווין בן ה13 היה בין הצעירים ביותר היחידה. הוא שימש רץ-שליח ביחידה ואחותו הייתה טבחית.

באביב 1942, תחת מתקפות כבדות של הגרמנים , האיטלקים והאוסטשים נאלצה יחידת הפרטיזנים של צינדורף לסגת להרי מונטנגרו. בהרים וביערות האזור התרכזו כ3,000 פרטיזנים שנסוגו מבוסניה, הם היו מכותרים ומצבם היה כלאחר יאוש. פרטיזנים רבים חלו בטיפוס , ולא הייתה כל עזרה רפואית. גם רעב כבד שרר ורבים מתו . "ניזונו ממה שאפשר היה למצוא ביער" , העיר אלווין.

בשלב מסויים החליט מפקד הפרטיזנים ראדה חמוביץ לפזר את הפרטיזנים בקבוצות קטנות כדי שיוכלו לפרוץ את הכיתור בהתגנבות יחידים ולחזור לכפרים ולערים שמהם באו. אחת הקבוצות כללה גם עשרים-שלושים יהודים שאף הם קיבלו הוראה לנסות לחזור לסרייבו, ואולם בניגוד לאחרים , ליהודים לא היה לאן לחזור.

גם הנער אלווין צינדורף נאלץ להצטרף לקבוצה של כעשרה תושבים מסרייבו שיצאו לכיוון עירם. הם שוטטו ללא נשק במשך חודש ימים באזורים כפריים ונפלו בידי האיטלקים לא הרחק ממוסטר. ביולי 1942 הועברו אלווין צינדורץ ואחותו למחנה מעצר איטלקי במונטנגרו.  הם הצליחו להימלט ולהסתתר אצל משפחה יהודית בעיר  דוברובניק.

מאוחר יותר, עם כל יהודי העיר והאזור , הועברו למחנה המעצר האיטלקי באי ראב, ושם שהו כחצי שנה עד לכניעת איטליה.

העצורים היהודים המשוחררים הועברו לשטח המשוחרר בידי הפרטיזנים ואלווין צינדורף הצטרף שוב לפרטיזנים. בבריגדת הפרטיזנים ששירת בה קיבל צינדורף דרגת קצונה. מאוחר יותר עלה לישראל והתיישב בירושלים.

מקור וקרדיט : ראול טייטלבאום , אחד מכל שמונה : יהודים בשורות הפרטיזנים ובמחתרות ביוגוסלביה במלחמת העולם השנייה, הוצאת יד ושם , 2015 .

 

1

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *