אנדי גרוב – שנותיו הראשונות כילד בשואה בהונגריה

1554

אנדי גרוב נולד בשם András István Gróf למשפחה יהודית ממעמד הביניים, בבודפשט בירת הונגריה, בנם של מריה וג'ורג'. כשגדל, חבריו הכירו אותו כ-"Andris". כשהיה בן ארבע חלה בשנית בצורתה הקשה, מה שכמעט גרם למותו והביא לכך שמאז הוא סבל מאובדן שמיעה חלקי.

במהלך המרד ההונגרי, כשהיה גרוב בן 20, הוא נמלט מביתו ועזב את משפחתו, חצה את הגבול לאוסטריה, ומשם עשה את דרכו לארצות הברית, אליה הגיע ב-1957. הוא שינה את שמו לאנדרו סטיבן גרוב. על אף השנים הרבות שחלפו מאז היגר לארצות הברית, הוא דיבר אנגלית עם מבטא הונגרי. בספר הזיכרונות שלו, Swimming Across, סיכם גרוב את 20 שנות חייו הראשונות בהונגריה:

ישו הנוצרי מת בגלל היהודים ומכיוון שכך כל היהודים צריכים להיות מושלכים לנהר הדנובה", אמר חבר ששיחק עם אנדרס גרוף (אנדרו גרוב). הוא נולד למשפחה יהודית ממעמד הביניים בשנת 1936. גדל בבודפשט באחת התקופות הקשות באירופה. למרות שהצליח להימנע מגירוש ומוות, משפחתו של גרוב חיה בפחד בזמן הכיבוש הנאצי וסבלה מאובדן חלק מזכויותיה ונכסיה. חבריו נהגו לקרוא לו "אנדריס". כשהיה בגיל 8 הנאצים כבשו את הונגריה וגירשו כחצי מיליון יהודים למחנות ריכוז. גרוב ואימו אימצו זהויות בדויות וניצלו כשהוסתרו על ידי חברי משפחה . אביו נלקח למחנה עבודה בכפייה אבל התאחד עם המשפחה לאחר המלחמה.

"כשהסתכלתי על נכדי בשלב מסוים, הבנתי שבזמן שהם יהיו כבר מבוגרים מספיק כדי שאוכל לספר את הסיפור האישי שלי, אני כבר אהיה מבוגר מדי לעשות זאת בצורה טובה".
לכן בשנת 2001 פרסם גרוב את ספר הזיכרונות שלו
"Swimming Across: A Memoir"

וכך כתב שם: "עד שהייתי בן עשרים, שרדתי דיקטטורה הונגרית פשיסטית, כיבוש צבאי גרמני, את הפתרון הסופי של הנאצים, את המצור שהטיל הצבא האדום הסובייטי על בודפשט, תקופה של דמוקרטיה כאוטית בשנים שמיד לאחר המלחמה, מגוון של משטרים קומוניסטיים דכאניים, והתקוממות עממית שדוכאה באיומי נשק… [בהם] נהרגו אנשים צעירים רבים; אין ספור אחרים נכלאו. כמאתיים אלף הונגרים נמלטו אל המערב. אני הייתי אחד מהם".

במהלך המהפכה ההונגרית של 1956 , כשהוא בן 20, הוא עזב את ביתו ומשפחתו ונמלט לאוסטריה, כשבסופו של דבר הצליח להגיע לארה"ב בשנת 1957. שם הוא שינה את שמו לאנדרו ס. גרוב.
ביולי 1968 השתתף ד"ר גרוב בייסוד תאגיד אינטל. בשנת 1979 הוא התמנה לנשיא ובשנת 1987 הוא התמנה למנכ"ל. הוא ידוע בזכות המשפט: "רק הפרנואידים שורדים:"

אנדרו גרוב הקים בשנת 1968 את ענקית המחשבים אינטל, ויחד עם רוברט נוייס וגורדון מור, היה מראשוני המפתחים שהביאו לעולם את המיקרו-מעבד. גרוב הפך בהמשך לנשיא החברה, ובשנות ה-80 למנכ"ל החברה.

אנדרו גרוב, המנכ"ל והיו"ר האגדי של אינטל, היה אמנם העובד השלישי בחשיבותו בחברה כשנבחר לנהל אותה, אך ייתכן שהוא האחראי הראשון במעלה להצלחתה של יצרנית השבבים הגדולה בעולם. גרוב, ששימש כמנכ"ל החברה ב-1987-1998 וכנשיאה ב-1979-1997, הוא שהוביל את אינטל להסתערות על שוק המיקרו מעבדים, ובכך הצליח להפוך את החדשנות ואת יכולת ההמצאה של מייסדי החברה, רוברט נויס וגורדון מור, למכרה זהב שממשיך לשרת את החברה בנאמנות עד היום.

גרוב – יהודי שנולד בהונגריה, היגר בנערותו לארה"ב ורכש השכלה כמהנדס – נקלע לעמדת ניהול במקרה, לאחר שנויס ומור המבוגרים יותר לא הביעו עניין בניהול החברה. האחריות הזו נפלה עליו די במפתיע. "פחדתי עד מוות", סיפר גרוב. "הייתי מבועת, סבלתי מסיוטים. הייתי אמור להיות האחראי על מחלקת ההנדסה, אך היינו כל כך מעטים, שהם הפכו אותי למנהל החברה כולה".

למרות חששותיו, התברר גרוב כמנהל מוכשר ביותר. למעשה, אנליסטים ופרשנים מעריכים כי אלמלא היה מנווט את החברה בכישרון כשנאבקה במתחרות היפאניות – שנכנסו לשוק בסערה בשנות ה-80 והציעו שבבים איכותיים וזולים יותר – היתה אינטל קורסת.

בין השאר, התבטא סגנון הניהול של גרוב ברצון לקבל תמיד משוב כן מעובדיו, כפי שתיאר בספרו "רק הפרנואידים שורדים". לשם כך הוא נסמך על עובדים ועל בכירים שיחלקו על רעיונותיו, כדי לוודא שלעולם לא ינצח בוויכוח שבו הוא אמור להפסיד. "כוח שנובע מידע", אמר, "עולה על כוח שנובע מתפקיד". בכך עודד את עובדיה של אינטל, ללא קשר לרמתם בהיררכיה התאגידית של החברה, להביע את דעתם.

יותר מכל אדם אחר, אחראי גרוב לכך שאינטל נהפכה מעוד יצרנית של שבבי זיכרון ליצרנית המיקרו מעבדים הגדולה בעולם. בתקופתו כמנכ"ל, רשמה אינטל גידול עצום של 4,500% בשווי השוק שלה, מ-18 מיליארד דולר ל-197 מיליארד דולר. כיום אינטל היא יצרנית השבבים הגדולה בעולם, ושבבים מתוצרתה מותקנים בשלושה רבעים מהמחשבים האישיים בעולם. הכנסותיה השנתיות הן בהיקף של 37 מיליארד דולר.

לאורך כהונתו באינטל, שבה המשיך לשמש כיו"ר עד 2005, וגם אחריה, כתב גרוב עשרות מאמרים וספרים בענייני ניהול, שבהם חשף פכים מהתרבות העסקית שהנהיג באינטל ואת העקרונות שבאמצעותם הוביל להצלחתה.

אנדי גרוב – ויקיפדיה

אנדי גרוב, ממייסדי אינטל, הלך לעולמו

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *