הוריש 2 מיליון אירו לכפר צרפתי שהסתיר אותו

706

בתקופת המלחמה היה אריק שוואם נער יהודי שהוא ומשפחתו הוסתרו על ידי תושבי כפר צרפתי

גבר מאוסטריה השאיר בצוואתו סכום גדול, שמוערך בכשני מיליון אירו, לכפר צרפתי כמחווה של הכרת תודה, עשורים לאחר שתושבי הכפר קיבלו והסתירו אותו ואת משפחתו במהלך מלחמת העולם השנייה. הכפר, לה שמבון-סור-ליניון שבדרום-מזרח צרפת, הגן על אלפי יהודים ויש לו היסטוריה ארוכה בהגנה על אנשים נרדפים.

האיש, אריק שוואם, מת בחודש שעבר בגיל 90. ראש העיר ז'אן מישל איראוד אמר כי שוואם השאיר לטובת הכפר "סכום גדול" בצוואתו, מבלי לנקוב בסכום, אך קודמו בתפקיד סיפר לתקשורת המקומית כי מדובר בכשני מיליון אירו.

דניס ואלט, שאחראית על תחום התרבות והתקשורת בלה שמבון-סור-ליניון, אמרה כי נוטריון יצר קשר עם העיירה לפני כשלושה שבועות כדי לדון בתרומה. "התורם היה מאוד דיסקרטי ולא רצה פרסום רב בנוגע למחווה שלו", סיפרה. "ידוע לנו מעט על התורם אבל ערכנו עליו מחקר".

לפי המחקר, משפחתו של שוואם הייתה במקור מווינה, שם עבד אביו כרופא. שוואם הגיע לעיירה ב-1943 עם הוריו וסבתו. לא ידוע כיצד המשפחה שחיפשה מפלט מהנאצים הגיעה לשם, אך קודם לכן הם הוחזקו בריווזאלט, מתקן צבאי בדרום צרפת ששימש כמחנה ריכוז לפני סגירתו ב-1942.

מסמכים מעידים על כך שהוריו של שוואם חזרו לאוסטריה לאחר המלחמה, אך הוא עבר לליון ב-1950 ללמוד רוקחות. שם הוא הכיר את מי שעתידה להיות אשתו, ושם התגוררו. על פי דיווחים מקומיים, לזוג לא היו ילדים והוא היה אלמן לפני שמת ב-25 בדצמבר.

ראש העיר איראוד אמר לסוכנות הידיעות AFP כי הסכום ישמש למימון חינוך ופרויקטים של בני נוער.

הכפר שמבון-סור-ליניון שבצרפת

בלה שמבון-סור-ליניון מתגוררים 2,500 תושבים בלבד, אך יש לה מוניטין רב שנים כמקום מפלט לפליטים, שראשיתו עוד בצרפתים הפרוטסטנטים שנמלטו מרדיפות דתיות במאה ה-17 והקימו את המקום. במהלך מלחמת העולם השנייה, בהנהגת כומר מקומי בשם אנדרה טרוקמה ואשתו מגדה, תושבי הכפר הסתירו יהודים שהגרמנים רצו לשלוח למחנות ההשמדה, תוך סיכון חייהם עצמם. חלק מתושבי הכפר אף נאסרו בידי הגסטפו.

על פי הערכות, בין 3,000 ל-5,000 יהודים ניצלו ממוות בזכות תושבי הכפר האמיצים. 30 מהם, בהם הכומר ואשתו, הוכרו על ידי "יד ושם" כחסידי אומות העולם.

 מקור 1

מקור 2

Man leaves €2m to French village that hid his family from Nazis

Le Chambon-sur-Lignon inherits fortune, having sheltered Austrian Eric Schwam who fled during war

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *