הילד מהשואה שהפך לטייס קרב ולאחד ממפקדי הבסיסים של חיל האוויר וממציאי המזל"ט

1261

אל"מ עזרא דותן ז"ל 

נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

בשואה

ב1/09/39 פלשו הגרמנים לדנציג,עזרא והוריו וחלק מהקהילה היהודית  הצליחו לעלות על רכבת לווינה באוגוסט 1940, ומשם, במסע מפרך ורצוף סכנות, העפילו לארץ באנייה "אטלנטיק". בהגיע הספינה לחיפה עצרו אותה שלטונות המנדט, ונוסעיה הובלו למחנה המעצר שבעתלית. כעבור כעשרה ימים הועברו מעפילי ה"אטלנטיק" לאניות, והוגלו לאי מאוריציוס, שם שהו חמש שנים בתנאים קשים. במקום זה החל עזרא את לימודיו היסודיים, למד גרמנית ואף התחבר עם בנו של מפקד המחנה.

תקומה

ב-1945, לאחר חמש שנות גלות במאוריציוס, הגיעה המשפחה בשנית לחופי הארץ, והשתקעה בנהריה. עזרא המשיך את לימודיו במקום, הרבה לעסוק בספורט, ניגן בפסנתר ובמפוחית, אך אהבתו הגדולה הייתה נתונה לתעופה, לטיסנאות ולצילום. כנער צעיר הקים את מועדון התעופה לישראל כחלק מההובי קלוב של נהריה. הוא השלים את לימודיו התיכוניים בבית הספר הטכני של חיל האוויר בחיפה, ומשם נסללה דרכו לקורס טיס ולקריירה רבת הישגים ותרומה לחיל האויר. היה נשוי למרי ואב לאיריס, רועי ובועז.

בשחקים

אל"מ עזרא דותן, "הבבן", התגייס לצה"ל במאי 1955 וסיים  קורס טייס מס'  22 בשנת 1957,  הוא השתתף בכל מלחמות ישראל, טס על מטוסי מיסטר בטייסת 109,ושם נטש את מיסטר 31 ב-24 בנובמבר 61 עקב סחרור, הטיס מטוסי שחק בטייסת 117  ובה הפיל מיג 21 סורי מעל קונייטרה ב-7 באפריל 1967, מיג 17 סורי ב-5 ביוני 1967, והאנטר עירקי ב-7 ביוני 1967, השתתף בתקיפות מבצע "מוקד" ובין היתר הוביל 3 פעמים תקיפות על שדה H-3 בעירק.

דותן גם הטיס מטוסי עייט בטייסת 109, ובה הוביל בעייט 03 רביעייה לתקיפה בלבנון במסגרת מבצע "קלחת 2"  ב-12 במאי 1970 . הוא הפיל שני מטוסי מיג 17 סוריים מעל לחצבני. האחד ברקיטות אויר קרקע מסוג "זוני" ואת השני בצרור תותחים. לאחר הקרב כונה  "מר סקייהוק" .

מסלול קידומו בחיל האויר היה ארוך ומגוון וכלל תפקידים מבצעיים, הדרכה, ייעוץ ופיקוד. בין תפקידיו: קצין מקלענות וחימוש, קצין מבצעים, יועץ אוירי, מדריך טיסה, מפקד טייסת, מפקד בסיס ומפקד פו"מ- זרוע אויר בבית הספר לפיקוד ומטה. נשלח לחו"ל לסיורים מקצועיים ולמטרות רכש.  היה מממציאי המזל"ט. תכנן ובנה את גוף המזל"ט כשבגחונו מורכבת מצלמה.

www.sky-high.co.il

מקור וקרדיט : אתר מרקיע שחקים

 

 

0

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *