הילד פרנק (פרי) לאוי מציל את משפחתו בבודפשט

943

ג'יל מרגו , פורץ גבולות : מסע החיים של פרנק לאוי ,ידיעות אחרונות , ספרי חמד , 2019

פרנק (פרי) , ילד בן 12 , זוכר איך באותו יום אחר הצהריים הם חזרו הביתה לדירה מאושרים ומצפים לארוחת הערב. אבל החדשות ששמעו שמו קץ לשמחתם. גרמניה כבשה את הונגריה. יחד עם הכיבוש צבאי הגיעה לבודפשט היחידה המיוחדת של הס"ס. ליחידה , בראשות אדולף אייכמן, היתה מטרה אחת – חיסול יהודי הונגריה. על פניהם של הוריו ראה פרי פחד. החדר התמלא חושה מבשרת רעות, ובטנו התכווצה. בשבוע שלאחר מכן נעצר הוגו , אביו של הילד פרי, הוא הועבר למחנה ריכוז לאסירים פוליטיים במרחק כעשרים קילומטרים מבודפשט, ומעולם לא שב.

לולאת החנק סביב היהודים התהדקה , וביוני 1944 קטעה החלטה רשמית כל תקווה שעוד היתה ליהודי בודפשט לחיים נורמליים. הרשויות ההונגריות קבעו שכל היהודים צריכים לגור בבניינים שהוקצו להם סביב שני בתי הכנסת הגדולים בעיר. לא הייתה עדיין גדר, אבל כל בניין סומן במגן דוד צהוב גדול על רקע שחור. כל משפחה קיבלה חדר אחד והיתה חייבת לעבור אליו בתוך ימים ספורים. האם אילונה והנער פרי עברו לבית כזה , המסומן במגן דוד צהוב גדול, ולקחו איתם רק את החפצים ההכרחיים: בגדים , מצעים, כלי בישול.

פרי , הבן היחיד שנשאר עם אילונה, הפך למעשה למפרנס .

בצילום : גטו בודפשט 1944

בשלב ההוא כבר פעל פרי ברחוב כל היום, חיפש מקומות שבהם אפשר להשיג מזון וכל הזמן אסף מידע. כולם באזור העבירו את כל החדשות שהיו בידיהם.

ברחובות למד פרי שטעות אחת קטנה עלולה להיות קטלנית. פעם , כאשר חיפש מזון ולא עטה את הטלאי הצהוב , תפסו אותו אנשי המשטרה החשאית ההונגרית , אבל הוא התחנן על חייו : "כן , אני יהודי , המשפחה שלי רעבה ורציתי לקנות להם אוכל" . השוטרים הההונגרים לא ריחמו עליו , אבל בסיוע אישה מקומית הצליח איכשהו להימלט.

כותב פרנק לאוי בספרו : "ברגע שלקחו את אבא , הילדות שלי נגמרה . כבר לא חזרתי להיות ילד. מבחינה מסויימת הפכתי להיות אבא של אמא שלי :  העברתי את כל ימי בהמצאת תחבולות: איך לחיות , לאכול  ולשרוד. כל הזמן הקשבתי למה שאומרים מסביבנו כדי לוודא שנשרוד. אני לא זוכר שהיו לי חברים. כל הזמן היו חדשות רעות ופחד וסיכנתי כל הזמן את חיי כדי להביא אוכל " .

מקור וקרדיט :

ג'יל מרגו , פורץ גבולות : מסע החיים של פרנק לאוי ,ידיעות אחרונות , ספרי חמד , 2019

ראו גם : 

על המילארדר היהודי פרנק לאוי אשר היה בעברו לוחם צעיר במלחמת העצמאות ב1948 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *