"העברנו את הלילה בשדה וכמעט קפאנו למוות"

417

ילדים יהודים מצאו עצמם  מבודדים ובודדים בתקופת השואה

"אבא" יקר כתב דוז'ו ר' ממקום מחבואו ליד טלוסטה , " אני ממש  מופתע שאינך כותב לי דבר . האם אני צריך להוסיף את הדאגה לך לאסון שלי ולהמתנה האיומה הזאת למוות? "

האב היה כנראה בבוצ'אץ או בצ'ורטקוב.

הנער היהודי דוז'ו גם טיפל באחותו הצעירה קלרה: " אנחנו סובלים סבל בלתי ייאמן . אינני מסוגל  להעלות על דעתי שום מוצא, ולמעשה השלמתי עם המחשבה שאמות , הדבר  היחיד ששובר את ליבי זו המחשבה שאגרום לך קשיים".

"למרות כל מאמציי לא הצלחתי למצוא מקום לקלרה. הילדה הזו היא מלאך. היא מתחננת  אלי כל הזמן אליך . אבל מצפוני לא יתיר לי להשאיר אותה  לבדה בשעת צרה" .

הילדים היהודים הסתתרו בכפר פולני.

" אתמול הייתה בהלה גדולה. אנשי מיליציה רבים הגיעו לכפר טלוטה . היינו בטוחים שתהייה אקצייה . העברנו את הלילה  בשדה וכמעט קפאנו למוות.. אני חולה . העצמות כואבות לי נורא  אבל זה שום דבר. אני לא יכול להישאר בכפר הפולני  בלילה  כי הפולנים עצמם פוחדים .. הלוואי שאוכל להיפגש איתך שוב " .

אבל , ככל הנראה, הילדים מעולם לא פגשו עוד את אביהם. כשמצבם נעשה נואש יותר  ויותר, סיפר דוז'ו , " קלרה ביקשה מאלוהים שישים סוף לסבלנו"  גם הוא איבד תקווה. " אני מתחנן אליך  שוב" כתבה הנער לאביו, " הצל אותנו" .

הילדים היהודים ברחו לכפרים  מרוחקים עוד יותר, והמצב  המשיך להידרדר. " כאן זה ממש גיהינום עלי אדמות, לכלוך , רעב ועוני שלא יתוארו. אין מקום לישון, אין מה לאכול" . שנינו מתפללים למות" . "נוסף על כל הצרות האלה , האיש שמגן עלינו כאן" , האיכר שהסתיר אותם, "  דורש כסף כדי להחזיק אותנו " … אילו  רק מצאתי כאן מקום בשביל קלרה . בבקשה , הצל אותי , אחרת אמות " .

הילדים ד'וזו וקלרה נהרגו ימים אחדים לפני כניסת הצבא האדום. הם היו רק שניים מתוך אלפי הילדים היהודיים  שניצודו כמו חיות , הופרדו מהוריהם  ונאחזו נואשות זה בזה.

ברשותו של  הנער היהודי  דוז'ו היה מכתב  מחברתו  גיזה  האוזנר  מצ'ורטקוב : " אני לבד כאן , בלי אימא , בלי כסף וחפצים. עזור לי אם אתה יכול .. אנחנו מחכים לסוף בכל רגע … אתה תקוותי  האחרונה. עשה משהו בשבילי  אם אתה רק יכול" .

מקור וקרדיט :

עומר ברטוב , אנטומיה של רצח עם, חייה ומותה של עיירה ושמה בוצ'אץ ,הוצאת עם עובד,2020, עמודים 218- 219

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *