יורק בקר ,המחבר של יעקב השקרן היה ילד בגיטו לודג'

800

יורק בקר נולד בפולין בשנת 1937 ורוב שנות ילדותו עברו עליו בגיטו לודג' ובמחנות הריכוז. לאחר המלחמה עזב את פולין והשתקע עם הוריו בגרמניה המזרחית. לאחר שסיים את לימודיו התיכוניים השתלם בפילוסופיה. מאז 1960 הוא עוסק בכתיבה- תסריטים לקולנוע ולטלוויזיה ורומנים. הרומן הראשון שלו יעקב השקרן נכתב תחילה כתסריט לקולנוע, לאחר מכן, משלא הופק הסרט, שב וכתבו כרומן, שיצא לאור בשנת 1969 וזיכה אותו בכמה פרסים.

בסופו של דבר בכל זאת נוצר הסרט וזכה בפרס "דב הכסף" בפסטיבל ברלין בשנת 1974 . יעקב השקרן תורגם לשפות רבות והקנה למחברו מעמד נכבד בקרב סופרי דורו.

בקר נולד למקס ואנט בלודז' שבפולין. מועד לידתו המדויק אינו ידוע, כיוון שאביו הצהיר על מועד לידה מוקדם יותר, כדי להציל את בנו מגירוש. בזמן השואה היה בגטו לודז'. בשנת 1944 גורש עם אמו למחנה הריכוז ראוונסבריק ומשם למחנה זקסנהאוזן, שם שוחרר בידי הצבא האדום בסוף אפריל 1945. אמו שוחררה ממחנה ריכוז, אולם נפטרה זמן קצר לאחר מכן מנזקי תת-תזונה, ממנה סבלה במהלך מאסרה. אביו שרד את השואה במחנה קניגס ווסטרהאוזן ומצא את בנו לאחר המלחמה דרך ארגון אונרר"א. השתקע עם עם אביו במזרח ברלין. לאחר שסיים את לימודיו התיכוניים ב-1955 שירת שנתיים בהתנדבות בצבא העם הלאומי והצטרף לתנועת הנוער הגרמני החופשי. ב-1957 החל בלימודי פילוסופיה באוניברסיטה (למרות התנגדות אביו, שרצה שבנו ילמד רפואה) והצטרף למפלגה הקומוניסטית, אולם יצא לחופשה מלימודיו ב-1960, לפני שנזרק משם עגישה בלתי הולמת ללימודים. מאז עסק בכתיבה.

הוא נבחר ב-1974 לוועד המנהל של איגוד הסופרים המזרח-גרמני. בשנת 1976 חתם על מכתב מחאה נגד שלילת אזרחותו של וולף בירמן. כתגובה נשללה חברותו במפלגה הקומוניסטית והוא הוצא מאיגוד הסופרים. בשנת 1977 פרש מאיגוד הסופרים במחאה על גירושו של הסופר ריינר קונצה. לאחר מכן קיבל אשרת שהייה במערב ברלין, לאחר שספריו לא הודפסו ותסריטים שהגיש לא הוסרטו.

בקר כתב מספר רומנים, שהנודע בהם הוא "יעקב השקרן", שנכתב בהתחלה כתסריט לקולנוע אך נדחה על ידי מפיקי קולנוע בטענה כי ההומור שבו הוא זילות השואה. הרומן הפך לסרט בגרמניה (Jakob der Lügner) בשנת 1975. שנים רבות מאוחר יותר הפך הספר לסרט אמריקני (1999) בכיכובו של רובין ויליאמס.

נפטר ב-14 במרץ 1997.

יורק בקר – ויקיפדיה

Jurek Becker – Wikipedia

How I Became a German: Jurek Becker's Life in Five Worlds

יעקב השקרן – ויקיפדיה

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *