להציל שבעה ילדים במחנה העבודה

1591

בספר לָחֽמַת נשים מובאים סיפוריהן של ניצולות מחנה העבודה של חברת AEG, שייצרה חלקי מכונות לצבא הגרמני. באחד הסיפורים מתוארת אישה בשם אינגה, שבמעשה גבורה מדהים מצליחה להציל ממשלוח המוות שבעה ילדים הונגרים ואסירה.

סיפורה של אינגה

יום אחד נתקבלה הגיעה להנהלת המחנה הוראה מקייזרוואלד להעביר אליהם מאתיים נשים ל"טרנספורט" (משלוח). בהוראה לא פורט מה טיב המשלוח – לא היה ידוע אם מדובר בעבודה במקום אחר או במשלוח למוות. המשימה הנוראה של הכנת הרשימה הוטלה על אִמה של אינגה, וזו הטילה אותה על בִּתהּ. אינגה התחננה לפניה שתשחרר אותה מהמשימה, בטענה שאינה מכירה את כל הנשים, ושבחירותיה עלולות לאמלל אותה כל ימי חייה אם תישאר בחיים. אולם האם עמדה על דעתה.

אינגה קיבלה כאב ראש וחשה פיק ברכיים. היא התייעצה עם נשים אחרות, אך שום דבר לא עזר. זו הייתה המציאות, והמשימה הייתה אכזרית. ברשימה נכללו החולות, הקשישות וההונגריות שהגיעו זה מכבר. עדיין חסרו שמות להשלמת המכסה – ואז צורפה אליה אחת מהאחיות אלפרוביץ' (משפחת אסירות שהיו בקשר עם אינגה ואִמה); לבסוף הצליחו לבטל את צירופה.

במשלוח היו ילדים בני 14-13 מהונגריה. כשעמדה אינגה וראתה כיצד הם מצטרפים לטרנספורט, חשכו עיניה וראשה החל להסתחרר. תוך כמה רגעים התעשתה, ואז הבחינה שהטרנספורט יצא לדרך, והילדים מזדנבים אחרונים במחנה ההולכים. ברגע זה משכה אליה אינגה שבעה ילדים (מתוך קבוצה של 13) ודחפה אותם בכוח לחדר קרוב. הילדים לא הבינו מה מתרחש וניסו להתנגד, אך אינגה הפעילה כוח רב, שעל פי עדותה, אינה יודעת מהיכן  שאבה. לבסוף נעלה את החדר.

שבעת הילדים ניצלו וזכו לחיים ארוכים. אחת מהילדים היא לאה ארצי מרמת גן.

במקום מאתיים נפשות מנה הטרנספורט בסופו של דבר 192 נפשות.

מקור וקרדיט:

להציל שבעה ילדים במחנה העבודה – ההתנגדות היהודית בשואה

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *