מרק הרמן , נער יהודי בין הפרטיזנים האיטלקים

1617

  בצילום הפתיחהמרק הרמן
מתוך אתר הפרטיזניםבית לוחמי הגטאות  

מרק הרמן יהודי יליד לבוב שבפולין הצטרף לחיילים איטלקיים שנסוגו מפולין לאיטליה. עם הכיבוש הגרמני את איטליה הצטרף לפרטיזנים בצפון איטליה. לאחר המלחמה הצטרף לתנועת "דרור" ועלה לארץ. חבר קיבוץ לוחמי הגטאות.

מרק הרמן נולד ב-1927 בלבוב למשפחה יהודית מעניי העיר. עם הכיבוש הגרמני וסגירת הגטו הוא חמק לצד הפולני והתפרנס מקיבוץ מזון ליד המחנה האיטלקי ששהה בעיר לקראת המתקפה בברית המועצות.

בסוף אביב 1943 החזירה איטליה את חייליה מאירופה. בהיותו בן 16 בלבד הרמן הצטרף לפלוגה שלידה שהה בלבוב. בהגיעם לאיטליה נתבקשו החיילים להתפרק מנשקם. חסרי נשק והגנה התברר לחיילים שהם מוקפים בצבא גרמני שכבש את צפון איטליה לאחר כניעתה לכוחות הברית ביולי 1943.

החיילים ומרק איתם הועמסו על רכבות שנסעו צפונה. כאשר התברר שיעדה של הרכבת הוא גרמניה. החליטו מרק וחבר בן גילו לברוח. בסיועם של החיילים האיטלקיים הם מצליחים לקפוץ מהרכבת ולברוח.

מרק הגיע למשפחתו של אנטוניו, החייל שאימץ אותו ונשלח לגרמניה. משפחתו של אנטוניו אימצה את מרק שגר אצלה, ושלחה אותו ללמוד בבית הספר. באחד מימי יוני ב-1944 מרק ראה חיילים זרים נכנסים לכפר. הוא התערבב ביניהם והפך להיות למתרגם בינם (חיילים צ'כיים) לבין אנשי המחתרת האיטלקית באזור. מרק נפרד מהוריו המאמצים והצטרף לפרטיזנים לבריגדת המחץ 49 על שם גריבלדי.

לאחר מספר מתקפות על הכוחות הפאשיסטיים היחידה של מרק מותקפת ומשיבה מלחמה. אך לאחר יום לחימה היא נסוגה במעלה ההרים. לאחר מספר ימי מצור התחילו הפאשיסטיים בהפגזה כבדה על הפרטיזנים. לאחר ההפגזה החל קרב יריות בחסותו מרק חיפש דרך נסיגה ליחידתו. הפרטיזנים נסוגו בלילה במעלה האלפים.

באותו היום קיבל מרק פקודה לנסוע לכפר מולינו דל אבוקטו, שם הצטרף ליחידת הרדיו של ג'יג'י ומריו. ב-1 בספטמבר 1944 הצטרף הרמן למשלחת הקשר של הביון האמריקאי. עם התחלת המתקפה הפאשיסטית על הכפר נסוגה יחידתו של מרק ונערכת לקבלת משלוח נשק מהאוויר לאחר המתנה מורטת עצבים נשמע הד מנועי המטוס. ההצנחה עברה בשלום והנשק הגיע ליעדו.

היחידה התמקמה בהרים ומרק הפך לרץ והקשר של היחידה. לצורך זה קיבל מרק אופניים עליהם גמע מאות קילומטרים. בנובמבר 1944 עברה היחידה לעיירה ג'אבנו ומרק אחראי על הקשר עם המפקד ג'יג'י ששהה בטורינו. לאחר המתנה למשלוח נשק שלא הגיע, האזור הותקף על ידי הפאשיסטים. מרק ויחידתו נסוגים מהכפר לאחר שהחביאו את משדר הרדיו. בהרים הם גילו שהם מכותרים והחלו להתקדם לעבר משרפת הלבנים הסמוכה על מנת להסתתר שם.

בדרך הם הצטיידו במזון ובאמוניאק לטשטש את עקבותיהם. מרק שהסתתר בעיירה, חזר לחבריו המתחבאים על מנת לטשטש את מקום מחבואם. בדרך חזרה הוא נתקל בכוח גרמני והצליח לחמוק ממנו. בהגיעו לדירת המסתור הוא מגלה שהכוח ממנו התחמק הפך את הדירה לבסיסו. אך הגרמנים לא חשדו במרק, אלא חשבו שהוא תושב הכפר.

לאחר הסרת העוצר גילה הרמן שחבריו בחיים והוא נסע לטורינו לדווח למפקד על המקרה. בזמן זה נפל משלוח נשק מבעלות הברית בידי הפאשיסטיים שהרגו פרטיזנים רבים תוך כדי איסוף הנשק. היחידה התאוששה והמשיכה בפעילותה.

בסוף אפריל 1945 פרצה שביתה כללית בכל צפון איטליה. הפרטיזנים ירדו מן ההרים ונלחמו בכוחות הפאשיסטיים. עם שחרור טורינו יצאה יחידת הרדיו של מרק ממחבואה והצטרפה לכוחות המשחררים.

בתום הלחימה חזר מרק לפולין לחפש את משפחתו. לאחר שגילה קרובת משפחה הוא השקע בלבוב. הוא יצא משם עם הצטרפו לתנועת דרור ולפעילות "הבריחה". הוא שב לאיליה שם הצטרף ל"הגנה". לאחר הקמת המדינה הוא עלה לארץ והצטרף ליחידות הפלמ"ח בצה"ל. הוא נלחם בנגב ובתום המלחמה הצטרף לחבריו בקיבוץ לוחמי הגטאות.

  מקור

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *