סיפורה של הנרייטה: האות V

398

תינוקת קטנה בשם הנרייטה נולדה לזוג הורים יהודים מהעיר חרונינגן בהולנד. התקופה היא ימי גירוש יהודי הולנד למחנות בפולין. בגיל שישה שבועות החליטו ההורים, בסיוע אנשי מחתרת הולנדים, להעבירה למסתור. סיפר אביה, ד"ר איזידור ואן דר האל: "הכינונו עריסה עם השמיכות היפות ביותר שהיו לנו וכמה בקבוקי חלב. במעטפה הכנסנו את כל הכסף שחסכנו".

לפני שמסרו את התינוקת למצילים, האב, שהיה רופא, חתך בסכין כירורגית על בטנה הקטנטנה את האות V, כדי שניתן יהיה לזהותה לאחר המלחמה. את הנרייטה הקטנה הסתירו יאן וחזינה קרוחר בין דצמבר 1942 למאי 1945. לשכניהם החשדניים, ששאלו מהיכן הגיעה התינוקת, סיפרו שהנרייטה נולדה לבתם הבכורה חרטרוד מחוץ לנישואין.

לאחר שלש שנים קשות מנשוא במחנות ריכוז פולין חזרו ההורים לחפש את בתם. על רגע הפגישה כתב בכאב גדול האב בזיכרונותיו: "למחרת בואי לחרונינגן הגיעה בתי באופניים עם האישה שהסתירה אותה. היא הייתה כבר כמעט בת שלוש. היא סירבה להושיט לי יד!!! לא יכולתי גם לתת לה כלום, כי לא היה לי כלום".

לאחר שאביה הביולוגי סיפר למסתירים על סימן הזיהוי, האות V שחרט על בטנה של בתו לפני מסירתה לאנשי המחתרת, העבירו המסתירים את הילדה שכה אהבו להוריה הביולוגים בתהליך אטי ומבוקר, כדי שלא תיוותר פגיעה נפשית לילדה בת השלוש. עד יום מותם נשאר קשר עמוק בין הנרייטה להוריה המאמצים שהסתירוה. שני המסתירים ובתם חרטרוד, שסיפקה את סיפור הכיסוי להסתרה, הוכרו כחסידי אומות העולם.

מקור וקרדיט : 

Ghetto Fighters' House בית לוחמי הגטאות

בתצלומים:

מימין: הוריה של הנרייטה, איזידור וסיסי ואן דר האל. צולם ב-24.10.1942, דקות ספורות לפני פרדת ההורים מבתם הנרייטה.

משמאל: חסידת אומות העולם חרטרוד קרוחר עם הילדה הנרייטה.

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *