סיפור הצלתה של הילדה היהודיה ברוניה ברונר בשואה

382

דודתה של ברוניה ברונר הצילה את חייה – כמה פעמים. לברוניה, דודתה רוזה הייתה "הדודה שהייתה המושיעה שלי".

משפחת ברונר נקרעה על ידי הפלישה הגרמנית לפולין בספטמבר 1939. בהאמינו שמשפחתו בטוחה, אביה של ברוניה ברח מקרקוב עם אחיו לפולין הסובייטית. הוא לא יכול היה לדמיין שהגרמנים יפגעו בנשים ובילדים חפים מפשע.

אבל הנאצים הכריחו לבסוף את ברוניה, אמה ואחיה להיכנס לגטו. כשהחלו הגירושים ב-1942, המשפחה התגוררה רוב הזמן בבונקר. אמה של ברוניה חששה שבתה – רק בת שש – עלולה לזעוק ולבגוד במקום המחבוא שלהם.

"אז אמא שלי החליטה כדי לשמור על האנשים שם, היא תשלח אותי. אז הם יוכלו לשרוד, ואני אוכל לשרוד. אבל כפי שההיסטוריה הראתה, שרדתי והם לא".

ברוניה (בתמונה שנייה משמאל) הופקדה בטיפולה של דודתה רוזה (בתמונה הקיצוני מימין) שהתאלמנה לאחרונה, והייתה בהריון ,  התגוררה רוזה ברגר בקרקוב בשם נוצרי בדוי. לא עבר זמן רב עד שבעלת הבית של רוזה חשדה בה שהיא מסתירה יהודי. השלטונות הגרמניים ערכו ביקורים מרובים בדירתה של רוזה, אבל בכל פעם, ברוניה נשארה מוסתרת בקפידה. ובכל זאת, רוזה ידעה שהדירה אינה בטוחה עבור אחייניתה.

רוזה שלחה ליתר ביטחון את ברוניה לבית יתומים יהודי בגטו קרקוב, אך החזירה אותה לאחר ששמעה שמועות על חיסול הגטו. ב-1943 סידרה רוזה לברוניה להצטרף לקבוצת ילדים שהוברחו מפולין שהייתה בשליטת הנאצים , ברגל.

כשרוזה ברחה לבסוף לבודפשט עם בתה התינוקת, לא היה לה מושג אם ברוניה שרדה. לבסוף היא מצאה את ברוניה בבית יתומים יהודי. שלושתם שרדו את יתר ימי המלחמה בבודפשט.

לאחר המלחמה התאחדה ברוניה עם אביה, והם היגרו לארצות הברית. אמה, סבתה ושני אחיה של ברוניה גורשו ונרצחו במחנה ההשמדה בלז'ץ.

צילום: USHMM, באדיבות בלאנש ובנציון פיקסל

מקור

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *