סרן אלכס ערמון ז"ל , הילד מהשואה שהפך לטייס קרב בחיל האוויר

1498

אלכס נולד בגטו ריקי (RYKI) בפולין ב1941. הוא שהה בגטו עם הוריו, אחיו הגדול סמק ואחותו נעמי. אביו שימש רופא העיירה.

"בזמן המלחמה, כששאלו את אלכס מה הוא רוצה להיות כשיהיה גדול (לא שמישהו חשב שהוא יהיה גדול), הוא אמר "אני אהיה גנרל יהודי".
שנים רבות לאחר מכן, התרסק המטוס של אלכס במהלך קרב אויר, ביום הראשון של מלחמת ששת הימים. שברי מטוסו נמצאו, אך גופתו מעולם לא נמצאה והוא נחשב "חלל שמקום קבורתו לא ידוע".
יהי זכרו ברוך."

לסיפור החיים המלא באתר של קיבוץ גן שמואל

תודה לניר שטרן על המידע בדף הפייסבוק שלו

 מתוך האתר מתקומה לשחקים:

אלכס נולד בגטו ריקי (RYKI) בפולין ב1941. הוא שהה בגטו עם הוריו, אחיו הגדול סמק ואחותו נעמי. אביו שימש רופא העיירה. במאי 1942 חוסל הגטו ויושביו נשלחו למחנה ההשמדה סוביבור.

המשפחה ניצלה בדרך נס והועברה לגטו דמבלין. באוקטובר אותה שנה חוסל גם גטו דמבלין וכל יושביו נשלחו להשמדה בטרבלינקה. שוטר פולני שהכיר את אביו הצליח להוציא את המשפחה מאחר שהיה צורך ברופא במחנה עבודה סמוך. במחנה זה שהתה המשפחה עד יולי 1944. עם התקדמות הצבא האדום העבירו הגרמנים את כל יושביו למחנה עבודה אחר בצ'נסטוחובה. בינואר 1945 שיחרר הצבא האדום את המחנה.

לאחר סיום המלחמה השתקעה המשפחה בוורשה ואביו של אלכס עבד כרופא בבית חולים עד עלית המשפחה ארצה.

תקומה

אלכס, אמו ואחותו עלו ארצה ב 1951 והתיישבו ברמת גן ואלכס נשלח לפנימיה בבית שמן. אביו הגיע מאוחר יותר. אחיו סמק עלה ארצה ב 1947 ביחד עם ילדים יתומים שהועברו לקיבוץ גן שמואל.

בגיל 14 הצטרף אלכס לאחיו סמק בגן שמואל, לקבוצת "איילה" במוסד החינוכי בקיבוץ. הוא היה תלמיד מוכשר בלימודים הריאליים וכעבור זמן הצטרף למועדון התעופה בחדרה.

בשחקים

בתום לימודיו ב 1958 התגייס לחיל האוויר, התנדב לקורס טייס מס' 34 אותו סיים במגמת קרב והוצב לטייסת מטוסי סופר-מיסטר, טייסת העקרב בבסיס חיל האוויר חצור.

בחורף 1961 לאחר קבלת הכנפיים הוא נישא לבת הקיבוץ – עדה בן זאב ובינואר 1965 נולדה בתם עופרית.

אלכס שילב את שרותו כטייס עם חיי הקיבוץ בו עבד יחד עם אחיו סמק בעבודה בפרדס, בו התגלו כישרונותיו ויכולותיו המיוחדים.

ביום פרוץ מלחמת ששת הימים ב 5 ביוני 1967 יצא אלכס לתקיפת שדות תעופה במצרים. לאחר תקיפה מוצלחת פנתה הרביעייה אותה הוביל חזרה לבסיס.

מעל סיני נתקלו במטוסים מצריים. במהלך קרב אווירי בגובה נמוך פגע בקפל קרקע ומטוסו התרסק. אלכס הוכרז כנעדר. מטוסו וגופתו לא נמצאו.

לאחר המלחמה נערכו חיפושים נרחבים באזור ההתרסקות. מטוסו נימצא כאשר כסא המפלט בתוכו.

גופתו של אלכס לא נמצאה עד היום והוא הוכרז כחלל שמקום קבורתו לא נודע. כסא המפלט וחלקי מטוסו הוצבו באנדרטה לזכרו בקיבוץ.

 לדף לזכרו באתר מתקומה לשחקים

 

אודות מאגר ילדים בשואה – מיזם תיעוד מקוון והייחודיות שלו

 

2

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *