פרידה דיקר-ברנדיס וציורי הילדים בגטו טרזין

2151

פרידה דיקר-ברנדיס נולדה בווינה (אוסטריה) בשנת 1898 ונספתה באושוויץ-בירקנאו ב- 1944. פרידה הייתה אמנית חשובה בתקופתה ובעלת כישורים פדגוגיים שאפשרו לה ללמד ולהעניק מסגרת חינוכית למאות ילדים במצוקה בגטו טרזין.

דרכה האמנותית של פרידה דיקר-ברנדיס החלה עם הכשרתה באקדמיה לאמנות גרפית בווינה, בהמשך למדה גם בגרמניה. היא עבדה כמעצבת פנים ואופנה בברלין ובווינה. בשנת 1934, היגרה לפראג  ואחר כך עברה לעיר בהרונוב.

בדצמבר 1942 גורשה לגטו טרזין, שם עבדה כמורה לציור בבתי הילדים שהוקמו בגטו. באוקטובר 1944 נשלחה מו הגטו למחנה אושוויץ-בירקנאו ושם מצאה את מותה.

ציורי הילדים

פרידה התגוררה במעון לנערות צ'כיות, ביתן L-410, ועברה מביתן לביתן בגטו על מנת לעודד יצירה וביטוי עצמי של הילדים והנערים באמצעות הציור והקולאז'. אלפי ציורי ילדים נוצרו בשיעוריה של פרידה דיקר-ברניס, כשהיא הציבה לעצמה מטרה ואתגר חינוכי: לשקם את תודעתם השברירית של הילדים בגטו ולהקל על מצוקות נפשותיהם. פרידה ידעה להקסים את הילדים ולשבות את תשומת לִבם, במהלך השיעורים סיפרה להם אגדות, סיפורים ומעשיות, הילדים התבקשו לצייר מתוך עולם הסיפורים שיצרה למענם. נושאי השיעורים של פרידה נבחרו כדי לעורר תגובה מצד הילדים: טבע, נופים, תופעות טבע, עונות השנה, רחובות, תחנות רכבת, בתים, דיוקנאות משפחתיים וחגים – פרידה בחרה נושאים שדיברו אל לבם של הילדים והעלו בהם חוויות יפות.

סוף דבר

פרידה דיקר-ברנדיס נשלחה בטרנספורט שיצא מן הגטו באוקטובר 1944 ונספתה במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו. היא הותירה אחריה אלפי ציורי ילדים שצוירו על ידי ילדי הגטו – אותם הילדים שהקדישה להם את כל כישוריה האמנותיים והפדגוגיים בתקווה להציל את תמימותם ובניסיון להיאבק נגד כוונתו של הצורר לגזול מן הילדים היהודיים את זכותם לילדות מאושרת.

 מקור וקרדיט:

פרידה דיקר-ברניס ותלמידיה, לנה מקארובה, בתוך: "בשביל הזיכרון, גיליון מספר 24, יוני-יולי 1997, הוצאת יד ושם.

דרך

ראו גם :דמויות קרות ורקע מקושקש: פענוח ציורי ילדים בגטו

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *