רנטה  זיידמן , בת 13 , בין שדות ודירים בכפרים פולנים

385

אימה של רנטה נפטרה ממגיפת הטיפוס  בבית החולים בביאלסטוק. אביה נפטר עוד ב-1939.  היא נשלחה לפנימיה של ילדים יהודים.  זה היה בינואר 1941 .

כאשר הגרמנים נכנסו לעיר ביאלסטוק ביוני  1941 הם הציתו את הפנימייה וירו לעבר הילדים הנמלטים. היא הצליחה לחמוק. לבסוף מצאה עצמה בגטו. היא פנתה ליודנראט, הוסיפה לעצמה שלוש שנים כדי שיישלחו אותה לעבודה – מילדה בת שלוש עשרה הפכה לבת שש עשרה.

כאשר היו יוצאים עם קבוצת העבודה לצד הארי, צעקו לעברם קבוצות של פולנים: " מגיע לכם, יהודים מלוכלכים!"

פעם בדרך חזרה מן העבודה  שמעה מישהו קורא בשם החיבה שלה מילדותה . זו הייתה יאנקה האומנת הפולניה  שלה. היא באה מוורשה כדי למצוא אותה. היא העבירה מסמכים, דולרים ותליון נוצרי.

למחרת היום ברחו .

הן ישנו בשדות , גנבו גזר  וחלבו פרות מוקדם בבוקר, לפני שהאיכרים קמו. עד שלבסוף הגיעו ברגל לוורשה.

בימי ראשון הייתה רנטה  בורחת לצד הארי על מנת לקבץ נדבות ליד הכנסיות. היא ידעה להצטלב יפה לאות תודה.

האומנת הפולניה נדדה  בין הגטו לבין הכפרים בסביבת ורשה על מנת להביא לה מזון .

בסופו של דבר , ברחה רנטה מהגטו בעזרת אחד השוטרים היהודים שמצא לה מקום מסתור זמני אצל משפחה נוצריה. אחר כך הגיעה שוב האומנת יאנקה והן עברו לכפר הפולני בו נולדה יאנקה. הן ישנו בתחנות רכבת ובדירים.

הן גנבו פחם בשוק ." יאנקה זרקה ואני תפסתי" הלכתי מכות עם בנים פולנים שגם הם רצו לגנוב את הפחם הזה. מי היה מעלה  על דעתו שיהודייה הולכת איתם מכות ? היה לי גם אוצר מילים מתאים בפולנית" .

באפריל 1943 תפסו אותה שוטרים פולנים , אך אחותה , שברחה מגטו וורשה , הגיעה בזהות פולניה ונראתה פולניה נוצרית לכל דבר והצליחה לפדות אותה בכסף רב . המימון והמידע על מעצרה הגיע מאירנה סנדלר.

אחרי המלחמה הגיעה רנטה למחנה עקורים והיגרה לקנדה

האומנת יאנינה וויציצקי קיבלה את אות חסידי אומות העולם .

מקור וקרדיט :

אנה ביקונט . גברת סנדלר , הוצאת כרמל, 2020

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *