האחים שהוברחו מגטו ורשה

217

אלכסנדר ואמיליה רוסלן, זוג פולנים קתוליים, סיכנו את חייהם כדי להסתיר את האחים גוטגלד – יעקב, שלום ודוד. האחים הוברחו מגטו ורשה והרוסלנים התייחסו אליהם כאל משפחה – אפילו עברו דירה לאחר ששכן פולני התחיל לחשוד.

מקור

 אודות אלכסנדר ואמליה רוסלן- פולין

אלכסנדר רוסלן (1910-2005) גדל במשק משפחתי ליד ביאליסטוק שבצפון מזרח פולין. השכלתו הפורמלית הייתה בסיסית. אביו נפטר בהיותו בן 5. בגיל 18 עזב אלכסנדר את ביתו עקב ריב עם אביו החורג, נשא לאשה את אמליה (מלה) ועבר איתה לוורשה. במהלך מלחמת העולם השנייה היה אלכסנדר מודע למצבם ההולך ומחמיר של היהודים ובמקום לעצום עיניים, כמו שעשו רוב הפולנים, הוא בחר לסכן את עצמו ומשפחתו ולהציל את חייהם של שלושה ילדים יהודיים: דוד בן החמש, שלום בן השבע ויעקב בן העשר למשפחת גוטגלד.

שלושת הילדים הוברחו מגטו וורשה, בזמנים שונים ובשיטות שונות, במהלך חודש מרץ 1943. הכוונה הייתה להפקיד את הילדים בידי ידיד פולני של המשפחה שהתגורר כמובן מחוץ לגטו, אולם לרוע המזל הוא נעצר ונורה עקב ניסיון "הברחה" של תרנגולות מהאזור הכפרי לוורשה (כזה היה משטר הכיבוש הגרמני בפולין). אלכסנדר רוסלן שהיה בעל הבית של הנרצח ולא הכיר את המשפחה לפני כן, הסכים, ללא היסוס, לאמץ את שלושת הילדים. אלכסנדר ואמליה אשתו, שהיו להם שני ילדים משלהם, טיפלו בילדים היהודיים במסירות רבה. כאשר הילדים בבית חלו ויעקב נזקק לאשפוז, אלכסנדר מצא רופא שהסכים לטפל בו (תמורת תשלום לא מבוטל עקב הסיכון הכרוך בדבר) והעביר אותו, בהסתר, לבית חולים. לרוע המזל לשלום לא עמד הכוח לשרוד את המחלה והוא נפטר ונקבר בבור שנכרה בהסתר במרתף הבית.

התשלום הגבוה לרופא שטיפל ביעקב אילץ את אלכסנדר למכור את דירתו, שהייתה מרווחת יחסית, ולעבר להתגורר בדירת חדר, ובשארית הכסף כלכל את המשפחה המורחבת. בסיום המלחמה המשיך רוסלן לטפל בילדים ושכר עבורם מורה פרטית כדי להשלים את השכלתם. אלכסנדר לא רצה לחיות בפולין תחת משטר קומוניסטי בשליטת בריה"מ ובתושייתו מצא דרך לעבור את הגבול לגרמניה. משם, כעבור קצת למעלה משנה, בפברואר 1947, התאחדו יעקוב ודוד עם שארית משפחתם שהייתה כבר בארץ ישראל ואילו אלכסנדר רוסלן ומשפחתו היגרו לארה"ב.

הילד דוד גדל והיה לפרופסור למתמטיקה. בעדותו של דוד גילת (גוטגלד) ל"יד ושם" בשנת 1968 הוא אמר את הדברים הבאים: "היו מקרים רבים של מבצעי הצלה שהמניע שלהם היה דתי. רבים ניצלו על ידי כמרים ונזירים. רוסלן לא היה איש דתי, הוא היה אתאיסט, הוא מעולם לא ביקר בכנסיה ומשום כך נמנע מאתנו מה שנדרש מילדים יהודים רבים, לשכוח את יהדותם ולהתנהג כנוצרים. המניע של רוסלן היה הומני טהור. רוסלן עשה למעננו יותר מאשר אבא עושה עבור ילדיו הביולוגיים. מניעיו היו אלטרואיזם צרוף. רוסלן והמעטים, יחסית, שהתנהגו כמוהו הם דוגמא לרוח ההומניות בתקופה חשוכה בהיסטוריה האנושית. הם תופעה ייחודית וראוי שיזכרו לדורות הבאים."

 מקור : גיבורים רגילים

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *