ההישרדות של הנער מנחם לשם ז"ל בתקופת השואה

222

מנחם לשם נולד כמנחם לפלשטיל.  מנחם נולד בראשון לאפריל 1927 יחד עם אחיו התאום שלום בעיירה סאנוק ששוכנת על גבעה לגדות הנהר סן בגאליציה המערבית. היום באזור מיפגש הגבולות של פולין, אוקראינה וסלובקיה. היה להם אח בכור בשם יוסף שנולד ב-1918 ואחות בשם יפה שנולדה ב-1928.

אביו היה שמואל לפלשטיל ואימו מתיה לבית זיכרמן נספתה בשואה. הוריו ניהלו בית חרושת למשחות נעלים בשם דיאנה שהיה מפעל מצליח וידוע בכל פולין. המשפחה הייתה מבוססת כלכלית ולילדים היתה ילדות טובה ומאושרת. בבית דיברו יידיש בלבד והילדים למדו מהבוקר עד הצהריים בבית ספר ממלכתי-פולני, אחר הצהריים הלכו לתלמוד תורה וחזרו הביתה בשעות הערב המאוחרות.

בספטמבר 1939 הכל השתנה ויהודי סאנוק הצטוו לסגור את בתיהם ולעבור לצד הרוסי של נהר הסאן ובהמשך מגיעה משפחת לפלשטיל לסיביר עם הקור והרעב וכעבור פרק זמן לטשקנט. על אותן שנות מלחמה בהן נפרדו מהאם לתמיד ניתן בוודאי לכתוב הרבה וכיצד עיצבה את בני המשפחה לעתיד לבוא.

בשנת 1945 מגיעה המשפחה למחנה העקורים פרנוואלד שבגרמניה וכעבור שנה יוצא מנחם באוניה באמצעות הג'וינט לארץ ישראל. הבריטים ששומרים על גבולות פלשתינה א"י מפני אותם מעפילים תופסים את האוניה ומנחם מגיע למחנות המעצר בקפריסין.

בקפריסין קרו כמה דברים וניתן להגדירם כתפיסות. פגישה ראשונה עם אסתר ומי שתהיה זוגתו לחיים וגם תפיסה בחפירת תעלות והברחת אנשים לארץ ישראל. מנחם נשפט ל-9 חודשים בבית כלא בניקוסיה. כעבור שישה חודשים במאסר הוא משוחרר ועולה ארצה. ביום האחרון של שנת 1951 מנחם ואסתר נישאים.

להמשך סיפור החיים בבלוג של קובי לידרמן

מקור וקרדיט : הבלוג של קובי לידרמן

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *