סא"ל ישראל שרגא ז"ל , הילד מהשואה שהסתתר בעליית הגג , מג"ד בצנחנים ב1961

1915

סיפור חייו

בן זלמן ובלה. נולד ביום כ"ח באב תרפ"ו (8.8.1926) בטרנופול אשר בפולין. על תקופת-ילדותו כמעט שלא ידוע דבר בלתי אם היותו תלמיד טוב בבית-הספר אשר בו למד ובמיוחד – הצטיין בלימוד התנ"ך. חברו לספסל-הלימודים מספר עליו, כי צמא היה לידיעות ותמיד היה חוזר ושואל ודורש הסבר ממורו.

שנות-נעוריו היו קשות ומרות, כי בהגיעו לגיל 13 פרצה מלחמת-העולם השניה, וכעבור שנתיים, בשנת 1941, נרצחו אמו ושתי אחיותיו בידי הצורר הנאצי.

שרגא מצא מקלט בעליית-גג קטנה וצרה בפולין בבית משפחה נוצרית שנתנה לו מחסה. הוא היה קרוב לפרטיזנים אשר אימצוהו וגידלוהו ביד אבהית בעשותו בקרבם ביערות. כבר כנער הוא לחם עם הפרטיזנים ביערות ובמארבים נגד הגרמנים .

כתום מלחמת-העולם עקר שרגא לגרמניה והצטרף להכשרת ניל"י בתנועת "גורדוניה" ובשנת 1946 עזב את גרמניה ופניו מועדות לארץ.

יכול היה להגיע לארה"ב (שם היו לו קרובי משפחה) , אך העדיף לעלות ארצה .

כמה פעמים ירד באניות-מעפילים שונות עד שלאחרונה הפליג באניית-המעפילים "חיים ארלוזורוב". אבל האניה נתגלתה על-ידי הבריטים והוא ובחורים אחדים עמו קפצו הימה ושמו את פניהם בשחיה לחוף; אך השעה לא שיחקה להם והם נתפסו והועלו לאניית-מלחמה בריטית אשר הביאה אותם לקפריסין. שם שהה שרגא עד פברואר 1948, שעה ששוחרר מגולת-קפריסין ועלה לארץ.

מייד לבואו התגייס לצה"ל ומאותו יום לא הפסיק את שירותו הצבאי עד יומו האחרון.

שרגא עבר קורס-קצינים, השתייך לצבא-הקבע והגיע לדרגת סגן-אלוף.

בין שאר תכונותיו יש למנות את קור-רוחו ואומץ-לבו. בשעת פעולות קרביות היה מתרוצץ מעמדה לעמדה וללא מורא כלשהו, כאילו לא נמצא תחת מטר-אש. תוך כדי סיוריו הצבאיים היה עומד תחתיו לעתים ומתפעל מנוף הארץ, אשר אליה רחש אהבה עוד מימי-ילדותו. אך לא הרבה שהה כאן, כי זמנו היה יקר לו: הוא שאף למלא את תפקידיו בהתמדה ובחריצות. הוא האמין בדרכו כי נכונה היא וכאשר עבר למלא תפקיד במטה הכללי עבד בשקידה ולא שאף להתבלט במיוחד, כי שתקן היה, מכונס בתוך עצמו והיה סולד מן הרשמיות.

שרגא היה עממי וישר-דרך וכל אדם היה מכובד עליו. רבים מהלוחמים בגדוד שלו  ידעו לפנות אליו בצר להם ולא היה מקרה שהשיב את פני חברו. כאיש-מעשה היה חדור-ריאליות והשתדל להשלים עם העובדות כמות-שהן.

ביום כ"ח באדר תשכ"א (15.3.1961) נפל בשעת מילוי תפקידו והובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות הצבאי בקרית-שאול. הניח אשה ושלושה ילדים. זכרו הועלה בספרו של אורי מילשטיין, "מלחמות הצנחנים".

סגן אלוף ישראל שרגא – אתר יזכור

סרט וידאו על נסיבות נפילתו של מג"ד הצנחנים סא"ל ישראל שרגא באימון גדוד של הצנחנים, תודה לחבריו בצנחנים שהעבירו אלינו את סרט הוידאו 

קישור

סיפור נפילתו של שרגא ישראל בגדוד 50 מפי תא"ל (מיל) אריה צידון (צימל)

תודה מיוחדת לד"ר יואל פיקסלר על השלמת המידע

סא"ל שרגא ישראל ז"ל באתר הפלמ"ח

יחידותהגדוד החמישי – "שער הגיא", חטיבת הראל

תפקיד אחרוןלוחם

שוחרר ב1949

קורות חיים

ישראל נולד ב- כ"ח באב תרפ"ו – 8.8.1926 בטרנופול, פולין. בהיותו בן שלש עשרה פרצה מלחמת העולם השניה וכעבור שנתיים, בשנת 1941 נרצחו אמו ושתי אחיותיו בידי הנאצים. הוא מצא מקלט בעלית גג בבית משפחה נוצרית. לאחר מכן הצטרף לפרטיזנים ביערות והם אימצוהו וגידלוהו. בתום המלחמה עבר לגרמניה, הצטרף להכשרת ניל"י בתנועת גורדוניה ובשנת 1946 העפיל לארץ באוניה "חיים ארלוזורוב". האוניה התגלתה על ידי הבריטים והוא וחברים אחדים ניסו להגיע לחוף בשחיה אך נתפסו והוגלו לקפריסין. בפברואר 1948 שוחרר ועלה לארץ. מיד עם הגיעו התגייס לפלמ"ח, לגדוד החמישי בחטיבת הראל. שירות בצה"ל: סיים קורס קצינים, היה מ"פ וסמג"ד בגדוד 51 בחטיבת גבעתי ובשנת 1954 הצטרף לצנחנים והגיע לתפקיד מג"ד בדרגת סגן אלוף. היה אדם אמיץ קר רוח, שתקן, שקדן, עממי וישר דרך. אהב את הארץ ונופיה. ביום כ"ח באדר תשכ"א – 15.3.1961 נהרג בתאונת ירי מאש כוחותינו. הניח אשה דבורה ושלשה ילדים. נקבר בבית העלמין הצבאי בקריית-שאול.

שרגא ישראל – מוזיאון הפלמ"ח

1

תגובות

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *