סיפור חייו של מתי שקלאי בן שלוש וחצי בשואה, לימים הפרופסור לרפואה מתי שקלאי

299

מתי שקלאי נולד ב- 4.8.1938 בבז'ז'ני שבפולין….

כאשר מתי שקלאי היה בן שלוש וחצי, הגרמנים העבירו את כל היהודים לגטו. לפני כן, החלו לאסוף חלק מהיהודים ליערות ולירות בהם אל תוך בורות ההריגה. לילד מתי שקלאי ומשפחתו היה מחבוא בגטו, בו התחבאו בכל פעם שהגרמנים באו לקחת יהודים למחנות ההשמדה. המחבוא היה בתוך חדר, בין שני קירות זהים שאותם הסתיר ארון. כך  הילד מתי שקלאי ומשפחתו שהו במשך שנה וחצי בגטו, ובכל פעם שבאו הגרמנים לחפש יהודים ולקחת אותם למחנות ההשמדה, המחבוא הציל אותם. לבסוף, היה חיסול, וכל אדם שיכל ברח. לאחר שהילד מתי שקלאי  ומשפחתו הצליחו לברוח מהגטו והסתובבו ביערות ובשדות, אביו הרופא ד"ר אליעזר שקלאי  נזכר שהיה איכר שהכיר כפציינט שלו והוא אמר לו שאם יצטרך יוכל לבוא עם משפחתו אליו והא יחביא אותם. כך הילד מתי שקלאי ומשפחתו התחבאו אצל איכר זה תקופה מסוימת.   

באחד הימים בהם הילד מתי שקלאי  ומשפחתו התחבאו בשדות, גילו אותם איכרים שעבדו בשדה ותפסו אותם והחלו להכות אותם, האב ד"ר אליעזר  שקלאי תפס את  הילד מתי וגלגל אותו במורד המדרון, מרק (בן דוד סבי) ברח ורץ לבד, והאיכרים תפסו את שאר המשפחה. הם צרחו ולאחר מספר דקות הפולנים שהתגוררו בכפר סמוך שמעו אותם ובאו לאמא ואבא של מרק ולפנינה. הם לקחו מקלות וקילשונים והכו את האיכרים. בעוד שהפולנים מכים את האיכרים אמא ואבא של מרק ופנינה ברחו.

בינתיים האב ד"ר אליעזר  שקלאי והילד מתי הגיעו לנחל שהיה במורד הגבעה ושכבו  והסתתרו שם כאשר רק ראשם מחוץ למים במשך כמה שעות, לאחר שהאיכרים התייאשו מחיפושים והלכו  הילד מתי שקלאי ואביו אליעזר יצאו וכך ניצלו.

לאחר שלושה חודשים שסבי ומשפחתו שהו ביער, ידעו שאם לא ימצאו מחבוא אם מחסה ימותו מקור. וכן איכר שהכירו סיפק להם מחבוא. המחבוא היה בבית של האיכר בבור שחפרו. גודל המחבוא היה מטר וחצי על שניים בגובה מטר ועשרים. היו בו שבעה אנשים (הילד מתי ומשפחתו), אך חוץ מסבי אף אחד מהם לא יכל לעמוד. הם חיו במחבוא במשך שנה וכל יום אכלו תפו"א אחד וכמה כפות בודדות של שעועית.

לאחר מלחמת העולם השנייה, הילד  מתי  שקלאי עלה לארץ ב- 4.10.1947 כשהיה בן תשע, לאחר שהוא והוריו ניצלו בשואה. הם רצו לחיות בקרב יהודים ובמקום בו יש סיכוי שתהיה מדינה יהודית. 

 הילד מתי שקלאי התגייס בארץ לצנחנים והיה לוחם באחד מגדודי הצנחנים .

פרופסור מתי  שקלאי למד רפואה תחילה בווינה ובהמשך בירושלים. הוא התמחה ברפואה פנימית והמטולוגיה והיה מנהל המכון המטולוגי בבית החולים בלינסון.

מקור

התרמיל ששרד – אליעזר שקלאי (ליפא וגשל)

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *