ריני ,פעוטה בת 3 , במחבוא בסל הכביסה

1539

מקור :

אירית דרור-רייטן, מחר תזרח השמש: השואה מנקודת מבטה של ילדה קטנה, כנרת , זמורה, ביתן,  2018

אירית דרור-רייטן מתארת בספרה סצנות מילדותה בצל תקופת השואה בפולין מגיל שלוש עד שש.

ריני , נולדה ב22 בספטמבר 1939 , בתקופה שהצבא הגרמני  פלש לפולין.

הוריה של הפעוטה ריני הצליחו להצילה מכיתת הירי הגרמנית אשר השמידה את רוב משפחתה.

בגיל שלוש הוסתרה אצל משפחת איכרים בשם פרנק וסטפניה מצ'יולק.  כל פעם בבוקר , כאשר האיכר יצא לשדות ריני הוסתרה במקום הכביסה בתחתית סל הנצרים. מעט מעליה הונח חלק נוסף של הכביסה, ועליו ערימת כלי מיטה שהתגבהה עד לקצהו העליון של הסל. הרגילו אותה לרבוץ בסל הנצרים במשך שעות רבות בשקט ובדומייה.

במסתור סל הנצרים היו לריני כמה בובות , מחברת ציורים וכמה עפרונות צבעוניים.

רק כאשר האיכר פראנק חזר מהשדות הרשו לה להסתובב בבית ולשחק בצעצועים.

גם בלילות השכיבו את הפעוטה ריני לישון בסל הנצרים, אך הפעם ללא סל הכביסה העליון . רק בלילות הייתה בוכה בכי חרישי מתוך געגועים להוריה עד שנרדמה.

כל פעם כאשר נשמעו דפיקות בדלת, סטפה הייתה חוטפת את הפעוטה ריני ורצה אתה לחדר השני למסתור סל הכביסה. הייתה מניחה עליה את חצי הסל העליון.

לעתים, ימי ראשון, לאחר הארוחה, שכנים היו קופצים לביקור ונשארים זמן מה. במקרה כזה, כל המשפחה זינקה לפעולה. ריני עצמה רצה אל מקום המחבוא שלה, האיכר פראנק בא בעקבותיה וסגר את מכסה סל הנצרים, הם פינו את כלים ומיהרו להתיישב לשולחן ו"לשחק קלפים".

בינתיים הזמן חלף , ריני גדלה והסל נעשה פחות ופחות נוח. לריני לא היה מקום ליישר את רגליה והיא נאלצה לשכב מכווצת, על צדה. בנוסף היא הרגישה מחנק והתקשתה לנשום.

מדי כמה שבועות היה אבא של ריני מגיע בלילות לבקר אותה בחשאי ומביא לה שוקולדים . כעבור כמה חודשים נעלם האבא באזור  שנשלט ע"י הגרמנים והפסיק להגיע. מאוחר יותר התברר כי נשלח למחנה אושוויץ.

הפעוטה ריני זכתה מאשת האיכר סטפה לארוחה דלה במשך היום ולכן בלילות הייתה קמה,  מטפסת אל מחוץ לסל ובשקט על קצות האצבעות הייתה הולכת למזווה כדי לחפש דבר מה לאכול.

האיכר פרנאק לא ידע כי ריני הפעוטה הורעבה ולכן כאשר גילה זאת הוא התנפל על אשתו סטפה, הכה אותה וצעק עליה כי היא מרעיבה את הפעוטה. מאז היא זכתה לארוחות טובות יותר.

כעבור שנתיים , האזור שוחרר ע"י הרוסים , הוריה של ריני נעלמו ומשפחת האיכרים אשר התקשרה  מאד לילדה ריני ראו בה כבר בת משפחה לכל דבר.

ריני גדלה . ולפתע כעבור שנתיים אימא שלה הופיעה אצל משפחת האיכרים . מתברר כי היא הייתה באזור הרוסי אצל הפרטיזנים  והצליחה להינצל . אבל ריני כבר לא הרגישה שמחה כי היא התרגלה למשפחת האיכרים. משפחת האיכרים מצידה כבר לא רצתה לוותר על ריני והאימא נאלצה להביא משטרה אוקראינית.

מפגש בלתי צפוי בשוק

הילדה ריני , בת 6 , הצטרפה לאימא שלה והם נסעו ברכבת למחנה עקורים בגרמניה . במשך שלוש שנים עבדו האם וביתה בדוכן בשוק המקומי עד , שלמרבה הפליאה,  יום אחד הגיע במקרה לדוכן אב המשפחה אותו כבר לא זכרה ריני . האם התעלפה והמשפחה התאחדה.

מקור :

אירית דרור-רייטן, מחר תזרח השמש: השואה מנקודת מבטה של ילדה קטנה, כנרת , זמורה, ביתן,  2018

 

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *