אילידה : סיפור חייה המטלטל של תינוקת שנולדה בגטו קובנה

295

אי־לידה: רומן ביוגרפי — סיפורה של בת לשלושה אבות וארבע אימהות, מאת ציפי קליין־יעקב, עורכת: עידית נבו, רקמה הוצאה לאור, 2020, 270 עמודים

סיפור חייה המטלטל של תינוקת שנולדה בגטו קובנה, והוריה נתנו לה את השם העברי אי־לידה כהתרסה על האיסור ללדת ילדים שגזרו הנאצים. היא טולטלה בין משפחות, שמה הוחלף מספר פעמים וזהותה האמיתית הוסתרה ממנה. תהפוכות הגורל נשאו אותה על פני ארצות ויבשות, אך גם כשנדמה היה שהגיעה לחוף מבטחים, לא תמו הקשיים והמאבקים. הספר מבוסס על מחקר מקיף שערכה המחברת, שהדרמה בחייה של בת־דודתה אילידה, לא נתנה לה מנוח. התחקיר השתרע על פני כמה ארצות והתבסס על ספרים, מסמכים, תמונות, ארכיונים, עדויות אישיות ומכתבים אותנטיים. זהו רומן ביוגרפי יוצא דופן הנקרא בנשימה עצורה. רומן שכל האירועים בו התרחשו במציאות – והמציאות הנפרשת בו עולה על כל דמיון.

הספר מבוסס על עדויות של מציליה של אילידה, זרים, קרובים ובני משפחה, ובעיקר על היכרות אישית. ציפי קליין־יעקב פגשה את אי־לידה בפעמיים שניסתה להיות ישראלית ורצתה בכל מאודה בהתאקלמותה ובאושרה. קורות חייה של אי־לידה על תהפוכותיהם רדפו אותה עשרות שנים עד שהצליחה להעלות אותן על הכתב

מתוך הסקירה  אודות הספר ע"י ד"ר יפה עמנואל בנימיני:

האישה המצולמת היא אילידה הממשית, זו, שנולדה כיהודיה בגטו בעיצומה של השואה במלחמת העולם השנייה, התנאים הקשים בגיטו ורצון ההורים, שבתם תשרוד, הביאה אותם למסור אותה, עד יעבור זעם, לטיפול תמורת תשלום לידי משפחה של נוצרים בחווה קרובה. הבת הזו "טולטלה בין משפחות, שמה הוחלף מספר פעמים, וזהותה האמיתית הוסתרה ממנה. תהפוכות הגורל נשאו אותה על פני ארצות ויבשות, אך גם כשנדמה היה ,שהגיעה לחוף מבטחים, לא תמו הקשיים והמאבקים".

הקורא עשוי להבין מראש, וימצא זאת גם כשיקרא את הספר עד סופו, שבמשפחות , בהן טולטלה הדמות הזו בארצות שונות,אכן היו לה בפועל שלושה אבות וארבע אימהות, מהם אבא ואימא ביולוגיים והיתר היו המגדלים.

כבר בפרק זה יסתבר לקורא, כי שמה של הבת שונה כבר בינקותה.

אחר כך גם בהמשך חייה הוא ישתנה עוד כמה וכמה פעמים. אבל בסופו של דבר, היא בנערותה תחזיר לעצמה את השם המקורי "אילידה".

עם צאתם לארה"ב, קראה ציפי בעיתון כתבה, שכותרתה: "קורותיה של ברית מוזרה, שכרתו שני יהודים בגיטו קובנה"

למקרא הכתבה הזו חלה בה נקודת מפנה ביחסה לשואה, כי הכתבה סיפרה לה, שכורתי הברית הזו היו הדוד שלה ,לייזר גולדברג, ובן

דודו הרופא ד"ר יונה פרידמן.

עוד סיפרה, שהם נשבעו זה לזה, כי "מי שיישאר בחיים לאחר המלחמה, ידאג לילד או לילדה, שיינצלו ויאמץ אותם". (ע' 7)

והנה, והיא הייתה עדה לכך, דוד לייזר קיים את הברית ואימץ את אילידה, בתם של קרוביו, יונה וצילה פרידמן, שנספו בשואה!

מבנה הספר  על פי ד"ר ד"ר יפה עמנואל בנימיני:

פתיחה: אילידה פרידמן, נולדה בגיטו קובנה להוריה ד"ר יונה וצילה פרידמן, שדאגו למצוא לה מחסה מחוץ לגיטו. הם עצמם נספו בשואה.

סיבוך: ריטה בילדותה גדלה בחווה של גויים ליד קובנה.

שיא: עם גמר המלחמה אימץ אותה זוג יהודים מוילנה ושמה היה גיטה רוחין.

בני משפחתה איתרו אותה והיא הגיעה כנערה למשפחה בישראל.

התרה: היא אומצה על ידי קרוב משפחה, שלקח אותה לארה"ב ושמה הפך להיות אילידה גולדברג. היא הצטיינה בלימודיה. היא נישאת באהבה לדיק ומקבלת את השם אילידה כצמן. לזוג נולדים שלושה בנים.

סיום: עם הבעל והילדים היא עולה שוב לישראל. כאשר הילדים היו בחופשת קיץ  בארה"ב והוריהם,אילידה ודיק, היו במטוס בדרך אליהם, ארע האסון. שניהם נספו.

סוף דבר ותודות (דברי ציפי יעקוב בגוף ראשון) ונספח תמונות

נכתב על ידי ד"ר יפה בנימיני

 

0

כתוב תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *